Občané, kteří jsou zapsáni v registru klientských informací Solus, v loňském roce uhradili ze svých závazků přes pět miliard korun po splatnosti evidovaných v Registru fyzických osob. Je to o dvanáct procent více než v roce 2015 a dosud nejvyšší splacená částka od vzniku sdružení v roce 1999.

Sdružení vzniklo v létě 1999. Mezi členy je nyní patnáct bank a stavebních spořitelen, jednadvacet nebankovních finančních institucí, jedenáct telekomunikačních operátorů, čtyři distributoři energií, tři poskytovatelé tzv. peer to peer půjček a dva obchodní řetězce.

Závazek po splatnosti zapsaný v registru nebo jeho část uhradilo v roce 2016 takřka dvě stě devadesát pět tisíc osob. Podíl občanů s dluhem po splatnosti zapsaných v registru klesl ke konci loňského roku o více než šest desetin procenta oproti konci roku 2015, kdy činil zhruba osm procent. Celková částka po splatnosti, kterou sdružení eviduje, klesla z necelých padesáti tří miliard korun ke konci roku 2015 na padesát a půl miliardy.

„Pokud by do registrů nahlíželi všichni poskytovatelé půjček s licencí podle nového zákona o spotřebitelském úvěru, můžeme například podstatně omezit počet klientů s vícečetnými exekucemi. Takoví klienti by zkrátka nemohli čerpat další půjčky ve chvíli, kdy se dostanou do potíží s úhradou svých závazků jinde, ale museli by svou situaci aktivně řešit,“ uvedl tajemník sdružení Jan Stopka.

Negativní dopady předlužení podle sdružení významně pomáhá omezit nová legislativa. Registry klientských informací mají od konce roku 2015 oporu v zákoně o ochraně spotřebitele a nepotřebují k evidenci údajů o dlužníkovi jeho souhlas. Zároveň nový zákon o spotřebitelském úvěru jasně vyžaduje od finančních institucí důkladné prověření schopnosti klienta splácet půjčku ještě před podpisem úvěrové smlouvy. Tuto povinnost splní poskytovatelé úvěrů právě ověřením platební morálky klienta v zavedeném registru klientských informací.

Členství ve sdružení Solus umožňuje přístup k informacím o klientech, kteří čelili nebo čelí potížím se splácením svých závazků, dále k databázi odcizených a neplatných dokladů a k insolvenčnímu registru. Členská společnost se na základě dotazu do databáze dozví o dluhu klienta, případně o jeho úhradě. Ta je v registru uchována až tři roky. Data se v databázi shromažďují pouze se souhlasem zákazníků.