České firmy mají v současnosti největší zájem o export do Číny, USA, Ruska a Německa. Vyplynulo to z letošního dvoudenního setkání českých firem s ekonomickými diplomaty, které skončilo včera. Příležitosti ke konzultacím se zástupci agentury přišlo využít téměř pět stovek tuzemských společností, o třetinu víc než v minulém roce. Během dvoudenní konference proběhlo na tři tisíce jednání.

Během Konference ekonomických radů si mohli čeští exportéři dojednat nejrůznější formy podpory vývozu se 160 zástupci zahraniční sítě, případně s nimi mohli konzultovat konkrétní obchodní záměry v rámci více než stovky zahraničních regionů. Podnikatelé projednáním svých obchodních záměrů během každoroční pražské konference mohou ušetřit čas i peníze.

Čeští podnikatelé projevili během konzultací nejvyšší zájem o export do Číny, USA, Ruska, Německa, Jihoafrické republiky, Srbska a Saúdské Arábie. U dalších zemí byl naplněn maximální možný počet schůzek firem. „Pokud by bylo k dispozici více ekonomických diplomatů z těchto destinací, byli bychom schopni zajistit více schůzek, jedná se například o Argentinu, Egypt, Indii, Írán, Kanadu, Turecko, Vietnam a další,“ vysvětlil prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.

Během dvoudenní konference se uskutečnilo skoro tři tisíce jednání o konkrétních obchodních případech z jednotlivých trhů, příležitostech k prezentaci českého zboží, vyhledání obchodního partnera nebo možnostech účasti českých podniků na veletrzích či výstavách v zahraničí.

„Bohužel, mnoho (firem) jsme museli také odmítnout. S těmi se následně spojí konzultanti CzechTrade a představí jim všechny možnosti podpory, které nabízíme. Tak vysoký zájem nás opravdu nebývale potěšil,“ doplnil náměstek ministra průmyslu a obchodu Vladimír Bärtl.

Vývoz českých podniků v minulém roce činil rekordních 3,97 bilionu korun, o 2,3 procenta více než v předchozím roce. Letos pozitivní trend pokračuje, za první dva měsíce tohoto roku český export vzrostl meziročně o 4,2 procenta.

Státní agentura CzechTrade byla založena v roce 1997 a je řízena Ministerstvem průmyslu a obchodu. Jejím cílem je pomáhat českým firmám a podnikatelům dostat se na zahraniční trhy. V roce 2015 pomohla českým exportním firmám získat zakázky za 1,3 miliardy korun.