Čeští podnikatelé jsou druhými největšími skeptiky v Evropě v pohledu na budoucnost svého podnikání. V budoucnost svého podniku věří jednačtyřicet procent majitelů a zaměstnanců malých a středních firem. Největšími skeptiky jsou Řekové, ti věří v budoucnost svého podnikání v pouhých šestadvaceti procentech. Investice do IT plánuje v nejbližších letech asi jen čtvrtina dotazovaných v průzkumu Microsoftu.

Co se týká pohledu podnikatelů na budoucnost jejich byznysu v ostatních zemích, pak třeba v Polsku má důvěru ve své podnikání 73 procent respondentů, v Německu 69 procent a na Slovensku 66 procent dotazovaných. Ředitel pro malé a střední firmy Microsoftu ČR Ondřej Novodvorský se domnívá, že tato (česká) skepse může souviset i s tím, že řada firem nemá dostatečně zpracovaný plán rozvoje.

Písemným plánem rozvoje podnikání na budoucích více než šest měsíců disponuje zhruba 30 procent českých malých a středních společností. Podnikatelé v České republice se spíše soustředí na priority v krátkodobém horizontu, spoléhají na intuici, navíc jim dlouhodobé plánování často komplikuje nestabilita hotovostních toků.

Čtvrtina respondentů plánuje v nejbližších letech investovat do IT

Navzdory tomu, že se současnou úrovní investic vyjádřila nespokojenost více než polovina dotazovaných, v nejbližších letech plánuje navýšit investice do informačních technologií (IT) jen zhruba čtvrtina dotazovaných podniků. Asi 29 procent nemá v úmyslu investovat v tomto oboru a takřka polovina zatím není rozhodnuta. Pouze 14 procent českých podniků rozhoduje o svých investicích do technologií na pravidelných poradách o trendech na trhu a potřebách firmy. To je nejméně v Evropě.

Pro čtyři české firmy z deseti znamená digitální transformace zejména přechod z papíru na digitální formy práce (39 procent), 46 procent dotazovaných si pod digitální transformací představuje automatizaci základních oblastí, tedy procesu řízení vztahů se zákazníky, aplikací či služeb pro finance, účetnictví a sledování skladových zásob nebo nástroje pro analýzu obchodních a tržních dat. V tom se české firmy pohybují v evropském průměru.

Informace vyplývají z průzkumu společnosti Microsoft, který proběhl mezi 13 tisíci malými a středními podniky ve dvaceti zemích Evropy a v rámci něhož o svém vztahu k technologiím vypovídalo i tisíc firem z České republiky.