Šestapadesát procent Čechů netuší, že se případným zamlčením závazku po splatnosti může dopustit úvěrového podvodu.
V rámci žádosti o úvěr by čtyřicet procent českých občanů případný dluh po splatnosti u jiné společnosti zamlčelo. Do prodlení s úhradou splátek půjčky, faktury za energie v domácnosti nebo za mobilní telefon se dostalo šestatřicet procent Čechů.
Ukázaly to výsledky výzkumu agentury Ipsos pro sdružení SOLUS. Podle zákona o spotřebitelském úvěru jsou úvěrové firmy povinny od prosince minulého roku klientovu schopnost splácet odborně prověřit. „Jestliže má průměrný občan více než desítku různých smluv s bankami, telekomunikačními firmami, distributory energií a jinými firmami, je bez fungujícího registru klientských informací takřka nemožné dostát požadavkům zákona o spotřebitelském úvěru a bonitu klienta dostatečně prověřit,“ uvedl tajemník sdružení SOLUS Jan Stopka.
Průzkum ukázal, že do prodlení s úhradou splátek půjčky, faktury za energie v domácnosti nebo za mobilní telefon se dostalo 36 procent respondentů. Nejhůře si podle výzkumu vedli lidé ve věkové kategorii 27 až 35 let (45 procent). Co se týká vysokoškolsky vzdělaných, podobnou situaci zažilo 28 procent dotazovaných, naopak u respondentů se základním vzděláním se jednalo o 42 procent občanů.
Členství ve sdružení SOLUS umožňuje přístup k informacím o lidech, kteří čelili nebo čelí potížím se splácením závazků, dále k databázi odcizených a neplatných dokladů a k insolvenčnímu registru. Data SOLUS v databázi shromažďuje se souhlasem zákazníků. Koncem letošního března evidovalo sdružení v registru dluh po splatnosti 7,41 procenta dospělých. Závazky těchto občanů dosáhly úhrnem 50 miliard korun.
Do činnosti sdružení je zapojeno 54 členských společností, z nich 21 poskytuje služby v oblasti nebankovních půjček, 15 v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, 11 firem se zaměřuje na telekomunikační služby, čtyři na distribuci energií, dvě na P2P půjčky a ve dvou případech se jedná o obchodníky.