Česká exportní banka (ČEB) půjčí letecké společnosti Aero Vodochody na vývoj cvičného proudového letounu nové generace L-39NG přesně tři sta dvacet milionů korun. Stroj se má stát jedním z nosných výrobních projektů výrobce letecké techniky. První let letounu se předpokládá na přelomu let 2018 a 2019.

Aero Vodochody  formálně zahájilo projekt L-39NG v červnu 2015 spuštěním konstrukčních prací na konceptu letadla. Získání potřebných certifikací je naplánováno do konce roku 2019. Finanční ředitel Aera Vodochody Michal Flídr uvedl, že podpora vývoje letounu ze strany ČEB má velký význam pro český export. „Pokud s L-39NG na trhu uspějeme, bude to v rámci našeho dodavatelského řetězce znamenat úspěch i pro celé letecké odvětví v České republice,“ sdělil.

Mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík včera pro Hospodářské noviny řekl, že firma jedná s několika zeměmi, které mají o letouny L-39NG zájem. Jde buď o současné provozovatele letounů L-39 či další země, které potřebují obnovit svou cvičnou letku.

Společnost doposud vyrobila více než 2 900 strojů L-39, z nichž je stále asi sedm set v provozu u šedesáti zákazníků po celém světě. Právě tyto flotily, jejichž stáří už většinou přesahuje 24 let, budou potřebovat generační obměnu. „Podpora českých technologií s vysokou přidanou hodnotou je prioritou ČEB. Zároveň také podporujeme diverzifikaci tuzemského exportu, protože o výrobky Aera je zájem po celém světě,“ komentoval půjčku generální ředitel ČEB Karel Bureš.

Česká exportní banka již dříve financovala několik projektů společnosti Aero Vodochody. Poskytla například úvěr na vývoj křídla letounů typu CSeries Bombardier a podpořila také vývoj a výrobu komponent pro dopravní letoun KC-390 Embraer.

Aero Vodochody je historicky největším výrobcem cvičných proudových letounů na světě. Společnost celkově vyrobila na 11 tisíc letounů, vyvinula a vyrobila více než 6 700 cvičných proudových letounů, což představuje 70 % světové produkce. Letouny vynikají svou manévrovatelností a schopností provozu ve všech klimatických podmínkách.