Rozhovor s Ladislavem Brázdilem ml., jednatelem a obchodním ředitelem firmy Elbee Mobility s.r.o.

To, co se zdálo ještě nedávno nemožné, se stalo skutečností – Elbee, nové vozidlo pro tělesně postižené, světový unikát, který se vyrábí v České republice. Mezi jeho stěžejní výhody patří samostatnost při nástupu do vozidla a možnost řízení přímo z vozíku. S Elbee rovněž snadno zaparkujete a vystoupíte z vozidla. Přitom cestovat můžete i po dálnici. Přidanou hodnotou je celkový design a atraktivnost. Podívejte se na přínosy celosvětově unikátního provedení vozidla pro tělesně postižené.

 

Jak jste se dostal k podnikání a co vás přivedlo k myšlence vyrábět Elbee?

Podnikání pro mě bylo jasnou volbou už v devadesátých letech, kdy táta založil strojírenskou společnost ZLKL. Tehdy byl sice jen vlastním zaměstnancem s dlouhou pracovní dobou, ale už tehdy jsem neváhal a věděl jsem, že ho chci následovat.

Myšlenka vyrábět Elbee k nám přišla oklikou. Krátce po přechodu do nového milénia začala strojírenská výroba odcházet do Asie. Táta tehdy nedokázal odhadnout, jak velký to bude mít dopad, a začal se poohlížet po finálním produktu, kde bychom mohli využít své know-how, například se svařováním hliníku pro automobilový průmysl, což jsme uměli jako první ve střední a východní Evropě. Přes doporučení se dostal na jistého plzeňského konstruktéra s nápadem na „VTP – vozidlo pro tělesně postižené“. No, a byla to láska na první pohled.

Můžete nám vozidlo Elbee a jeho výhody stručně popsat?

Elbee je světový unikát umožňující lidem používajícím invalidní vozík řídit bez nutnosti přesedat z vozíku na sedadlo řidiče. Například pro osoby odkázané na elektrický vozík je to tedy možnost obejít se v dopravě bez asistenta. Dalšími výhodami jsou parkování kolmo k chodníku, což v kombinaci s předním otevíráním dveří umožňuje přímý výjezd na chodník nebo možnost vzít s sebou pasažéra. Elbee je možno libovolně upravit na míru postižení, ale také podle designového vkusu majitele. Nabídnout můžeme cokoli od osobního vzoru na karoserii až po čalounění interiéru. Používáme technologii lakování airbrush, a tak může být každé vozidlo unikátem, čímž se Elbee zařazuje mezi lifestylové produkty.

Jak si stojíte ve světovém měřítku, mám na mysli konkurenční výrobky?

Elbee je jediné vozidlo s danými technickými parametry na světě. Na internetu můžete najít i jiná podobná vozidla, ale vesměs se jedná o koncepty či prototypy, ač to tak na první pohled nemusí vypadat.

Když jsme zmínili konkurenci, mohu se zeptat, jak jde prodej v České republice a zda jsou i poptávky ze zahraničí? Kolik ročně prodáte kusů?

Elbee budí velký zájem, prodeje se rozbíhají postupně. Náš focus byl zatím hlavně na zahraničí, ale i to se naštěstí postupně mění. V České republice máme čerstvé partnerství s autoškolou Peml, která se specializuje na řidičské kurzy pro tělesně postižené. Spolupráce funguje skvěle, jde o dobré propojení komplexní služby pro zákazníka.

Největším limitem je pro nás aktuálně schválení pro provoz na pozemních komunikacích – to máme kromě České republiky pouze ve Francii. V Itálii, Švýcarsku a dalších zemích jsme narazili na překvapivě složité procesy a požadavky. V minulém roce jsme kvůli těmto komplikacím expedovali jen zhruba jeden speciál měsíčně.

Jak se Elbee používá, a hlavně, jak se liší od jiných vozidel upravených pro postižené řidiče?

Vozíčkář si dálkovým ovládáním otevře přední část vozidla, najede dovnitř, kde se zamkne do speciálního fixačního zámku na podlaze, který spojí jeho vozík s vozidlem, tlačítkem zavře dveře a může vyrazit. Od vozidel upravených na ruční řízení se liší především tím, že nevyžaduje složité přesedání z vozíku na sedadlo řidiče.

Lze použít jakýkoli typ invalidního vozíku, nebo vozidlo vyžaduje speciální?

Lze použít libovolný typ vozíku – mechanický nebo elektrický. Limitem je pouze šířka průjezdu 77 centimetrů.

Jaké jsou rozměry vozidla?

Kompaktní. Umožní například zaparkovat čelem k chodníku i v řadě podélně stojících vozidel. Díky čelnímu nájezdu k tomu je potřeba sotva metr a půl prostoru mezi automobily.

Vypadá to, že Elbee je velmi malé, jen tak na vozík. Co když si řidič potřebuje s sebou vzít i zavazadlo nebo druhou osobu jako asistenta?

To je možné právě díky čelnímu nájezdu, který umožňuje mít v prostoru za řidičem sklopnou sedačku pro spolujezdce. Zadní prostor je tak využit buď pro druhého pasažéra nebo pro nákupy či jiná zavazadla.

S jakým typem řidičského průkazu můžeme vozidlo řídit?

Stačí řidičský průkaz typu B pro automobily nebo B1 pro čtyřkolky. B1 je v České republice platný již od sedmnácti let, což ocení hlavně středoškoláci.

Všechno vypadá skutečně ideálně, ale co když potřebujeme cestovat dále? Na dálnici se s Elbee asi nedostaneme.

Ale ano. Díky konstrukční rychlosti osmdesát kilometrů za hodinu je i jízda po dálnici komfortní možností cestování. Motor Elbee je dost silný na to, aby dosáhl rychlosti přes sto kilometrů v hodině, což řidič ocení hlavně při předjíždění.

Ještě jste nezmínil spotřebu, která je rovněž pro uživatele důležitá.

Průměrná spotřeba je čtyři až pět litrů na sto kilometrů, tedy velmi nízká.

A dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu, ceně. Jaká je základní cena a kam až se můžeme dostat s cenou při maximální úpravě?

Cena vozidla pro český trh je čtyři sta tisíc korun, cena přestavby na ruční ovládání a fixace vozíku pak necelých dvě stě tisíc.

Lze na Elbee dostat i státní příspěvek? Pokud ano, jak složité to je?

Ano, na Elbee lze získat příspěvek na pořízení vozidla, až dvě stě tisíc korun, dále příspěvek až devadesát procent ceny na jeho úpravu podle potřeb řidiče a také vratku DPH z ceny vozu. Může tedy jít celkem o příspěvek až čtyři sta padesát tisíc korun. V praxi to pak záleží na mnoha faktorech – od frekvence přepravy přes majetkové poměry budoucího majitele až po ochotu konkrétního úředníka.

A ještě důležitá informace, dostupnost a čekací doba.

Dodací doba je v návaznosti na specifikaci vozu a jeho úprav běžně od jednoho do tří měsíců.

Děkuji za rozhovor.

Ladislav Brázdil ml. o sobě

Vystudoval jsem Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor Podniková ekonomie a management. Mám tři děti ve věku dva, šest a osm roků. Jsem součástí rodinných firem ZLKL (strojírenská společnost oceněná mnoha tituly) a Elbee Mobility (zaměřeno na malosériovou strojírenskou výrobu a na vývoj, montáž a prodej speciálu Elbee). Manželka pracuje v naší firmě na pozici vedoucí personalistiky, bratr je vedoucím ekonomického úseku a otec ředitelem. Na koníčky mi pro práci a pro rodinu v posledních letech čas bohužel nezbývá.