Český export do Číny vzrostl letos do července meziročně bezmála o třetinu. Je to nejrychlejší tempo za posledních sedm let. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu. Saldo vzájemného obchodu ale i tak zůstává výrazně ve prospěch Číny.

Kromě tradiční námořní cesty, která trvá několik týdnů, začíná více zboží putovat oběma směry po železnici. Například logistická společnost DB Schenker provozuje železniční spojení z Číny do Prahy. První přímý vlak z I-wu v čínské provincii Če-ťiang přijel do Prahy minulý víkend po patnácti dnech cesty a projel Čínou, Kazachstánem, Ruskem, Běloruskem a Polskem. Cesta mu trvá polovinu obvyklého času přepravy po moři.

Další možností je letecká doprava. Do Česka létá nákladní dopravce China Airlines Cargo a zboží vozí i letadla na nových linkách z Prahy do čínských měst Čcheng-tu, Pekingu, Šanghaje a od října i do středočínského města Si-an.

Po Německu je Čína letos druhý největší dovozce do České republiky. Do Číny však směřuje jen 1,36 procenta českého exportu, letos zatím za 257 miliard korun. V neprospěch ČR tak hovoří saldo vzájemného obchodu 224 miliard korun.

Podle předsedy Asociace exportérů Jiřího Grunda je to tím, že české podniky jsou často jen subdodavatelem hlavně německých firem. Jako vývozce do Číny pak statistiky uvádějí zahraniční firmu, přestože se na finálním produktu, často velmi významně, podílí český dodavatel.

Za sedm měsíců letošního roku vzrostl meziročně český export do Číny o 29 procent na 33 miliard. V Číně se zvyšuje zájem o spotřební zboží z Evropy. Především v průmyslových oblastech rostou v poslední době rychle mzdy, a lidé jsou ochotni si za evropské zboží připlatit.

Toky zboží z Číny a dalších asijských zemí do Evropy v předvánočním období zesilují. „Předzásobení pro vánoční trh se každoročně na podzim projeví navýšením dovozu minimálně o dvacet procent proti průměru ve zbylé části roku,“ uvedl Luděk Procházka, generální ředitel společnosti Gerlach, která poskytuje celní služby.

ČTK