e-news.cz - kurzy
Reklama

Glosa: Retro značky se vracejí, protože jsou roztomile ulítlé

06.09.2017, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Glosa: Retro značky se vracejí, protože jsou roztomile ulítlé

Přežily svoji klinickou smrt, když se Češi po roce 1989 vrhli na všechno „západní“.

Dnes však některé dokonce válcují svůj segment trhu, nebo na něm minimálně hrají dost podstatnou roli. Řeč je o obchodních značkách, které nás, pamětníky, provázely socialismem. Nejviditelnější je Kofola, která kampaní Fofola podchytila nejen Husákovy děti, ale i jejich děti. V závěsu za Kofolou se drží další retro značky – Tatra, Favorit a Mototechna. Tím ale výčet zdaleka nekončí. Jistě se kdekdo upomene i na značky ETA, Botas, Zbrojovka, Merkur, Prim, Igráček nebo třeba námi, tehdy dětmi, oblíbený Vitacit. To jsou všechno retro značky, které zažily nebo zažívají úspěšnou podnikatelskou resuscitaci.
„Pokud měli lidé spontánně uvést jednu značku z minulosti, která je opět na trhu, nejčastěji zazněla Kofola. To je logické, protože lidé si přirozeně více vybavují spotřební zboží, které je jim často na očích. Z tohoto hlediska není umístění Kofoly na prvních místech žebříčku žádným překvapením,“ uvedl Jan Matějka, vedoucí společnosti Médea Research. Ta realizovala dotazníkový průzkum o znalosti obchodních značek z dob socialismu. „Vysokou míru celkové znalosti jsme ale také zaznamenali u značky Tatra, celých 96 procent. Třetí nejvyšší pak u značky Favorit, kterou znalo celých 90 procent respondentů. Čtvrtá skončila Mototechna s 89 procenty,“ doplnil Jan Matějka.
Zatímco Kofola nebo Tatra pokračují ve svém tradičním oboru, tedy výrobě limonád, respektive nákladních aut, Mototechna se vydala malinko jinou cestou. Místo prodeje náhradních dílů dnes prodává zánovní vozy, protože patří pod AAA Auto. „Z průzkumu vyplývá, že téměř devadesát procent lidí vnímá Mototechnu jako tradiční českou značku. Jsme rádi, že jsme se v průzkumu umístili hned za Tatrou. Potěšující navíc je, že více než polovina z těch, kdo Mototechnu znají, ví, že se nyní zabýváme prodejem vozů,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti AAA Auto, která pod značkou Mototechna sjednotila prodej zánovních vozů.
Na rostoucí trend oblíbenosti se dnes sází v nejednom oboru podnikání. Potraviny, hračky, oblečení, spotřební elektronika. Podle marketingových expertů jsou tyto výrobky připomínkou „starých dobrých časů“. Kupovat prý svým dětem Pribináček, jako ho nám kupovali naši rodiče, je roztomile ulítlé. Podle sociologů v tom ovšem hraje roli ještě jedna okolnost. Lidé mají tendenci vzpomínat na roky, kdy byli mladší, s pozitivní emocí. Aneb, prostě když jsme byli mladší, zdá se nám vše lepší, právě proto, že jsme byli mladší. A všechny retro výrobky nám tu dobu připomínají. Jako dítě jsem chodil po tréninku na půllitr Kofoly nebo malinovky a dnes to dělám zrovna tak. „Musíme naplňovat ten její emočně symbolický význam, který pro nás ta značka má. Pozitivní emoce vždycky hrají důležitou roli,“ potvrzuje specialistka v marketingu Jitka Vysekalová.
Retro trend se prý nezastaví, naopak. A značka tvoří čtvrtinu marketingového mixu. U retro značek prý je tento podíl zřejmě dokonce vyšší. Takže jestli se kupříkladu chystáte vyrábět malé motorky, úspěch by mohl mít název Pionýr.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Smrčka: U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

23.04.2024, Autor: red

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji. Riziko snadného odchodu klientů ale pokles sazeb brzdí

22.04.2024, Autor: Z blogosféry

Banky zlevňují hypoteční úvěry hodně pozvolna. Prudký pokles úrokových sazeb by mohl vyvolat spirálu refinancování i běžících fixací nebo tlak na banky, aby sazby v průběhu fixace snižovaly. Mírný poplatek za předčasné splacení totiž dává klientům více volnosti, banky ale riziko jejich odchodu nutně musí zohlednit v cenotvorbě.

Daňhel: Dohledové orgány by měly zamezit neodbornému srovnávání povinného ručení

16.04.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Na začátku března uveřejnil Ekonomický magazín můj příspěvek Ekonomika „povinného ručení“ musí čelit trendu růstu škodního průběhu. Vzápětí v časopisu Pojistný obzor vyšel text „Povinné ručení zůstává pod tlakem vysoké škodní inflace“. Pojistný matematik Petr Jedlička zde konstatoval, že rozevírání nůžek mezi průměrnou škodou a průměrným pojistným pokračuje. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Zemřel demýtizátor racionality

16.04.2024, Autor: red

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

Schmarcz: Peklo mimořádných schůzí aneb proč dělat něco užitečného, když místo toho můžeme hrát před voliči trapné divadlo?

14.04.2024, Autor: Martin Schmarcz

Mimořádné schůze se mají konat jen mimořádně. Třeba když vypukne válka, pandemie, stav legislativní nouze, nebo vláda provede něco strašného, na co nestačí interpelace. U nás se z toho stává běžný kolorit. Něco ve stylu speciálního vysílání. Obvykle to ale spíše dopadne jako podřadná telenovela.

Poradna: Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

12.04.2024, Autor: Z blogosféry

Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

CETA: Ceny potravin i nadále klesají

05.04.2024, Autor: red

V únoru letošního roku (poslední dostupná data) spotřebitelské ceny celkově vzrostly meziměsíčně o 0,3 %. Meziročně ceny v únoru vzrostly o 2,0 %, což bylo o 0,3procentního bodu méně než v lednu. Ceny zboží úhrnem zůstaly na úrovni měsíce ledna, zatímco ceny služeb vzrostly o 0,7 %.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama