Češi nejvíce nakupují v zahraničních e-shopech Velké Británie, Irska, Nizozemska, USA, Číny a Německa. Největší růst poptávky zaznamenávají čínské internetové obchody, které jsou pro Čechy zajímavé nízkými cenami. Loni Češi uskutečnili více než pětadvacet miliard online transakcí v zahraničních e-shopech a utratili téměř osmadvacet miliard korun, o téměř třetinu více než v předchozím roce.

Z údajů České spořitelny vyplývá, že nejvyšší počet online nákupů Češi provádějí v internetových obchodech ve Velké Británii, kde pouze její klienti v posledním roce uskutečnili 4,3 milionu transakcí. V české oblíbenosti, co do počtu proběhlých nákupů, následují irské a nizozemské e-shopy.

U Čechů rapidně vzrůstá zájem o nakupování v čínských e-shopech, například výdaje českých zákazníků na známém Aliexpress.com v letošním roce podle údajů ČSOB stouply o polovinu, na Wish.com se dokonce zvýšily o 250 procent. Češi přitom u čínských e-shopů upřednostňují nákupy za menší částky, když se průměrná útrata pohybuje pouze okolo 270 korun. Kromě Aliexpress.com patří mezi další populární čínské e-shopy třeba Dresslink.com, Dx.com, Tinydeal.com, Lightinthebox.com, Choies.com či Everbuying.net.

V některých e-shopech však Češi nakupují i nevědomky, s čímž je spojeno vzrůstající množství nespokojených zákazníků. „Klienti většinou reagují na reklamy a výhodné slevy, které najdou na Facebooku, a nevšimnou si, že místo v původně slibovaném značkovém obchodě nakupují na čínských e-shopech,“ uvedla mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká. „Pak často reklamují, že jim žádné zboží nedošlo nebo že obdrželi padělek.“

Podobný vývoj potvrzuje i Jiří Štábl z České spořitelny, podle kterého se stížnosti obchodníků na transakce provedené u čínských obchodníků objevují a mají rostoucí trend. „Jedná se o zneužitá karetní data, kdy například klienti zareagují na podvodný e-mail a poskytnou údaje o své kartě. Následně jsou provedeny podvodné internetové transakce,“ upozornil.

V minulém roce uskutečnili čeští občané 25,3 miliardy zahraničních online transakcí, přičemž průměrná výše jednoho nákupu činila 1 095 korun. Výdaje Čechů v zahraničních internetových obchodech se v minulém roce zvýšily o 32 procent a dosáhly souhrnné částky 27,7 miliardy korun. Data vyplývají ze statistik Sdružení pro bankovní karty.

Podle údajů portálu Heureka.cz utratili Češi v rámci transakcí v tuzemských e-shopech v první polovině letošního roku 46,4 miliardy korun, o 13 procent více ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. Ve druhém pololetí se růst podle odhadů ještě zrychlí. Asociace pro elektronickou komerci predikovala, že tržby internetových obchodů v letošním roce budou činit zhruba 115 miliard korun. Podíl e-commerce na celkovém maloobchodu vzroste na takřka 11 procent.