Rozhovor s Ondřejem Krátkým, spoluzakladatelem startupu Liftago

Po studiu ekonomie se vydal cestou marketingu. Pracoval v zaměstnaneckém poměru ve firmě Kraft Foods, kde dělal kampaně pro značku Milka a další. V roce 2012 vyhrál Zlatého lva v kategorii Young Media Lions v největší kreativní soutěži mladých marketingových talentů na Cannes International Festival of Creativity. Poté spolu s dalšími společníky založili oceňovaný český startup Liftago. V Liftagu byl vždy univerzálním vojákem. Nejdřív byl zodpovědný za marketing, později budoval zákaznický servis a logistiku, dnes se zaměřuje na obchod a expanzi.

Co vás vedlo k založení Liftaga?

Sám jsem Liftago nezaložil, přidal jsem se ke svým společníkům Martinu Hausenblasovi a Juraji Atlasovi v roce 2012, když začali realizovat platformu mobility, ze které se v roce 2013 vyklubalo Liftago. Motivací bylo od začátku nahradit vlastní osobní auta dostupnou službou mobility. Jako Čecho-Slováky nás lákala příležitost zachránit klasický automobilový průmysl, na kterém jsou naše země závislé.

Chcete zachránit klasický automobilový průmysl? Jak?

Tím, že ho připravíme na budoucnost, kdy se nebudou kupovat auta, ale mobilita. Stejně, jako jsou dnes tarify na mobilní data a volání, tak bude v budoucnu existovat tarif na mobilitu. Český automotiv na to není připraven, my se ten trend chystáme spolurealizovat od začátku.

Jak se liší Liftago a Uber a co mají společného?

Obě služby jdou stejným směrem digitální mobility, jen volíme jiné způsoby a pocházíme z jiných ekonomických základů. Uber buduje nejlevnější globální přepravní službu, která však naráží na udržitelnost financování a právní odpovědnost řidičů, kteří ji využívají. Pasažérovi nabízí vůz stisknutím tlačítka. S Liftagem stavíme udržitelnou službu. Takový trh, který filtruje nabídku nejlepších profesionálních řidičů, a dáváme pasažérovi možnost si řidiče vybrat. I v konkurenci s miliardovou konkurencí nám to takhle funguje. Digitální ekonomiku lze dělat bez porušování pravidel.

Kde všude už Liftago jezdí?

V Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě a s novou investicí míříme dále.

Dočetli jsme se, že Liftago je taxi aplikace. Jak se v těch službách má normální člověk vyznat?

Úžasně jednoduše. Vyfiltrujte si na Google Play či App Storu nejlépe hodnocenou přepravní aplikaci u nás, a vyjede vám Liftago na prvním místě.

Jak na nové taxislužby reagují klasičtí taxikáři a Asociace koncesionářů v taxislužbě?

Tady jde spíš o reakci klasických dispečinků. Ty malé jsou jim lhostejné. Nám se daří stahovat z trhu ty nejlepší řidiče, takže ty velké dispečinky jim dávají desetitisícové pokuty a zákazy. Dělají nám tak zároveň ten nejlepší marketing mezi řidiči.

Liftago bylo oceněno v květnu 2014 v rámci Central European Startup Awards 2014 jako nejlepší startup České republiky. Co to znamenalo pro Liftago? A co to znamenalo pro vás osobně?

Bylo to ocenění pro tým. Těch soutěží a ocenění jsme vyhráli několik, ale je třeba si zachovat skromnost a makat dál. Popularita pomáhá, ale k výsledkům či úspěchu nestačí.

Dnes se hodně hovoří o tzv. smart cities a průmyslu 4.0. Vidíte v tomto směru i příležitost pro Liftago? V čem do toho zapadá a jak toho může využít?

Dnes se používá spousta buzzwordů. S trochou nadsázky říkáme, že jsme smart city kázali ještě dříve, než to bylo cool. Liftago je nastaveno jako volný trh, aby přinášelo synergie na stranu poptávky – pasažérům – i na stranu nabídky – řidičům. Navíc je rovnováha trhu prospěšná i pro město. Rychlejší dostupnost přepravy pomáhá eliminovat prostoje a zbytečně projeté palivo. Dnes efektivnějším vytěžováním prázdného prostoru v taxících ušetříme v průměru 2,5 „prázdných kilometrů“ na jednu taxijízdu oproti klasické taxislužbě. Do budoucna tyhle efekty budou jen sílit.

Každý úspěšný člověk je úspěšný také proto, že se poučil ze svých špatných zkušeností, zažil různé pády, ale nevzdal to a šel do toho znovu a jinak. Zažil jste také něco podobného? Jak jste se z toho poučil?

Fůha! Tak těch pádů a přešlapů je nespočetně. Zásadní je neopakovat stejné chyby dvakrát a mít vytrvalost se pokaždé zvednout a jít dál. Klasickou chybou je mít tvrdohlavý plán a neuhýbat z cesty. Místo toho se vyplatí uvědomovat si stále vizi, ale cestu k ní měnit. Delší cesta může být rychlejší. My jsme zbytečně pozdě vkročili do firemního segmentu. Teď nás začne používat jedna či dvě nové firmy denně a rveme si vlasy, že jsme nezačali dřív.

Děkuji za rozhovor.