Rozhovor s Věrou Komárovou, ředitelkou vývoje a strategie značky Dermacol

S láskou ke kráse mění svět. Narodila se v Praze a nyní je maminkou tří dcer. Studovala zahraniční obchod a poté jazyky na FF UK v Praze. Během studia získala možnost strávit tři roky v Itálii. Mluví sedmi jazyky. Po ukončení univerzity pracovala ve velkých mezinárodních firmách v oddělení marketingu. Když poznala značku Dermacol, její úžasnou historii a skvělé výrobky, okamžitě se do ní zamilovala a své práci propadla. Značku Dermacol prezentovala mimo jiné i ve státech, jako je Saúdská Arábie, Sýrie, Hongkong, Spojené arabské emiráty či Rusko. V roce 2016 se zařadila mezi 75 nejvýznamnějších žen v Česku.

Čím jste chtěla být jako malá? Doktorkou nebo učitelkou? Nasvědčovalo už tehdy něco, čemu se budete věnovat dnes? 

Chtěla jsem být i učitelkou i lékařkou. Trochu více učitelkou, protože vidět krev mi nedělá dobře. Dnes řídím strategii a vývoj kosmetické značky. Určitě mě to jako dívku či dítě nikdy nenapadlo. Pak jsem chvíli směřovala k překladatelství, ale už při studiích jsem začala s marketingem a velmi mi to přirostlo k srdci.

Kdy jste se rozhodla podnikat? Bylo to těžké rozhodnutí, nebo jste rozhodla rychle?

Miluji výzvy. Vdala jsem se a můj manžel mě požádal, abych se věnovala rodinnému podnikání. Šla jsem do toho po hlavě a hned (smích).

Jaká je podle vás dnes situace u žen podnikatelek? Je v tom velký rozdíl od doby, kdy jste začínala?

Máme to štěstí, že žijeme v Evropě, v době a na místě, kde ženy mohou všechno, opravdu všechno. Rodinnému podnikání se věnuji 15 let a jediný rozdíl je podle mne v tom, že když jsem začínala, mohla jsem se práci věnovat mnohem více, nyní mám tři děti a svůj čas musím rozdělit mezi práci, děti a sebe. Podle mě situace žen v podnikání je právně bez omezení a jediné omezení máme fyzické, když jsme těhotné nebo máme děti. V České republice je spousta žen, které podnikají, a myslím, že se jim velmi dobře daří.

Chtěla jste vždy podnikat v kosmetice? Lákal vás také nějaký jiný obor? 

Kosmetika je pro ženu snová práce. Je to oblast, která nás zkrášluje, a je nádherné pracovat s krásou. Ano, miluji jídlo, takže gastronomie je určitě oblast, ve které si dokážu představit své povolání.

Váš muž je také velmi zkušený podnikatel. Radíte se s ním také někdy o svém podnikání?

Jsme rodinná firma.

V případě žen se velmi často zmiňuje také sloučení profesního a rodinného života. Jak tento problém vidíte vy?

V Itálii existuje spousta rodinných firem, možná i nejvíce na světě. Rodinné podnikání je náročné, protože si neodpočinete od práce ani doma, ale zase když se daří, tak se daří celé rodině.

V současné době se také stále více prosazují genderové otázky. Je ve vaší firmě poměr mužů a žen vyvážený?

Ve společnosti Dermacol máme opravdu spoustu nádherných žen a opravdový nedostatek mužů. V této záležitosti si myslím, že Dermacol je opravdovou raritou, kdy opravdu muži nejsou zcela potřeba. Většina mužů má totiž problém rozeznat řasenku od linky na oči.

Jak vidíte současnou situaci v kosmetickém průmyslu? Není již trh dnes plný?

Celý kosmetický trh zažívá neskutečný boom. Většině značek se daří expandovat do jiných zemí a i v České republice trh roste. Dermacol se rozváží do 60 států a rosteme intenzivně jak u nás, tak v zahraničí.

Podle čeho by se podle vás žena měla řídit při výběru kosmetiky?

Myslím, že tak, jak nás to učí u zeleniny a ovoce, bychom se mohli řídit i v kosmetice. Říká se, že bychom měli jíst ovoce a zeleninu především z teritoria, na kterém žijeme nebo ve kterém se pohybujeme. Když jsem v Čechách, jím česká jablka. Když jsem ve Francii, jídávám francouzské meruňky. Proto i v kosmetice bychom měli používat sortiment, který byl vyvinut pro náš typ pleti. Dermacol vyvíjí a vyrábí všechny pleťové i tělové výrobky v České republice již 51 let. Výrobky zkoušíme na českých dobrovolnicích. Když výrobek projde testováním a je schválen, prochází přísnou kontrolou ve Státním zdravotním ústavu. Proto bych doporučovala kontrolovat, kde je zboží vyrobeno. I na našem trhu je spousta kosmetických výrobků z Číny a podle mě to spousta lidí vůbec neřeší. Já osobně se pokaždé zaměřuji na to, kde byl kosmetický produkt vyroben.

Rozsah vašich služeb je velký. V čem jste lepší než konkurence?

Máme, jak už jsem řekla, velkou výhodu v tom, že značka existuje již 51 let, za tu dobu máme spoustu úspěšných výrobků a také skvělé zkušenosti v této oblasti. Například jsme před více než 50 lety vyvinuli jeden z nejvíce krycích make-upů Dermacol make-up cover a dodnes je světově uznávaný jako extrémně krycí make-up. Prodáme ho ročně kolem tří milionů kusů. Máme velmi dostupnou cenu a mimořádně vysokou kvalitu. Vyrábíme v České republice nebo v jiných evropských státech, jako je Itálie, Francie, Německo apod.

Jste patronkou 10. ročníku Ocenění českých podnikatelek. Jak vidíte dnešní začínající podnikatelky?

Velkou výhodou je, že spousta podnikání se dá už řešit po internetu, a ženy tak mohou podnikat a být i manželkami a matkami bez většího omezení.

Vyhlašovatelka uvedené soutěže Helena Kohoutová říká, že se ženy neumí pochválit. Líbí se mi heslo: Budujeme hrdé Česko. Jak to vidíte vy?

Ano, souhlasím s tím, ale opět je to náš oblastní český problém. Například v Itálii a Francii či Německu jsem se s tím nesetkala. Proto jsem ráda, že mohu být součástí budování sebevědomí z velké části zablokovaného komunistickým systémem, který nás učil nevybočovat z řady, na rozdíl od systémů v západní Evropě, kde ve vás odmalička vychovávají jedinečného silného člověka.

Jak by se měl manažer udržovat v kondici fyzické i psychické?

Cvičení v jakékoli podobě je podle mně hrozně důležité, běhání, plavání, jízda na kole, procházky v přírodě, cokoli, co posiluje fyzickou kondici, je nutné praktikovat pravidelně. Zdravý životní styl spojený s kvalitní stravou a odpočinkem jsou pro dobrý výkon zásadní.

Děkuji za rozhovor.