Při pracovním pohovoru čelí uchazeči nejrůznějším otázkám personalistů. Tyto otázky lze rozdělit do tří skupin, na obvyklé, neobvyklé a nevhodné. Proč padají otázky typu „Kde se vidíte za tři roky?“, „Proč bychom měli přijmout zrovna vás?“ nebo „Chtěl byste být spíše Vinnetouem, nebo raději Old Shatterhandem?“? Proč jsou nevhodné otázky týkající se náboženství či rodiny? V prvním díle se zaměříme na dotazy obvyklé a jejich rozbor. Příště si rozebereme otázky neobvyklé a nevhodné.

Jakou jste k nám měla cestu? (Našel jste nás bez problémů?)
Otázka se nejdříve používala jako dobrý úvod rozhovoru, sloužila k prolomení ledů jako takzvaný „icebreaker“. Může však dobře posloužit i k ověření pohotovosti či smyslu pro humor. V uchazeči zase může vyvolat pocit, že je o něj ze strany firmy zájem.

Proč jste opustil předchozí pozici?
Porozumět důvodům odchodu je důležité. Jde o komplexní otázku rozkrývající kariérní plány kandidáta, jeho ambice, touhu po profesním růstu, ale také způsob řešení nepříznivých situací. Otázka zjišťuje i schopnost pracovníka zvládat konflikt, dále jeho otevřenost, přímost a v neposlední řadě loajalitu či schopnost zacházet s citlivými informacemi.

Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
Často podceňovaná otázka, v rukou profesionála však účinná. Nemíří totiž tolik na reálné plusy a slabiny, ale spíše na velmi důležitou schopnost sebereflexe. Zároveň ověřuje schopnost sebeprezentace či prezentace, kdy se zjišťuje, zda uchazeč umí vystihnout podstatu problému, zdůraznit plusy či to, jak zachází diplomaticky s minusy tak, aby jej neohrozily.

Preferujete individuální úkoly, nebo spíše týmovou práci?
Na první pohled jde o bezzubou otázku, protože málokterá profese je dnes ryze spojena s týmovostí či individuálním výkonem. Ve skutečnosti však může zahájit velmi plodnou diskusi odhalující způsoby kandidátova uvažování, konkrétně pak způsoby řešení sporů, míru ochoty pomoci kolegovi v nouzi, ochoty dělit se o úspěch i neúspěch, připravenost upozornit na problém a řadu dalších citlivých momentů v životě firmy.

Kde se vidíte za tři roky (za pět let)?
Jde o otázku zaměřenou na dlouhodobé plány, a zejména na soulad kandidátovy vize s vizí firmy. Otázka může směřovat k možným ambicím kandidáta usilovat o vyšší pozici, než je aktuálně nabízena, přičemž tyto ambice mohou být firmou v různém čase vítané více, nebo méně. Otázka může zkoumat i orientaci na cíl či schopnost plánovat.

Proč bychom měli přijmout zrovna vás?
Jedná se opět o otázku mířící ke zjišťování souladu představ kandidáta s představami firmy. Hodnotí se nejen vlastní shoda, ale také schopnost sebereflexe i míra sebevědomí, míra asertivity, či přímo bojovnosti. V neposlední řadě může jít o zoufalý pokus bezradného personalisty, který si za celý pohovor nedokázal udělat obrázek o tom, zda má o kandidáta zájem.

Zdroj: Tisková zpráva personálně-poradenské společnosti McRoy