Bezpečnost v online prostředí dosahuje nejnižší úrovně od roku 2013. Index bezpečnosti České bankovní asociace sledující vybraná kritéria bezpečného působení na internetu klesl o dva procentní body na devětapadesát procent. Z průzkumu, který pro asociaci zpracovala agentura SC&C na tisícovce respondentů, vyplynulo, že největším problémem je nechuť uživatelů pravidelně měnit hesla a PIN kódy. Další alarmující informací je, že si většina Čechů neuvědomuje, že moderní chytré telefony je třeba chránit před hackery obdobně jako běžné počítače.

Běžně používá platební kartu osm z deseti Čechů, přitom polovina ji využívá i k internetovým nákupům. Každý desátý Čech má podle průzkumu zkušenost s hackerským útokem. Takřka 72 procent dotazovaných nevnímá sociální sítě jako riziko.

Doporučovaný tříměsíční bezpečnostní interval pro změnu PINu či hesla dodržuje ani ne každý pátý uživatel. Jednou ročně heslo mění 27 procent dotazovaných a méně než jednou za rok nebo vůbec mění svá hesla více než polovina respondentů.

Skoro třetina Čechů denně kontroluje a spravuje své finance na internetu. Oproti loňsku vzrostl jak celkový počet uživatelů internetového bankovnictví, tak každodenní správa bankovnictví skrze mobilní telefon.

Současné chytré mobilní telefony jsou svou funkčností i výkonem srovnatelné s kvalitními počítači, a proto je zapotřebí je podobným způsobem chránit proti kybernetickým útokům. Navzdory tomu má v telefonu antivirový program, jako součást zabezpečení, pouze třetina oslovených, čtvrtina dokonce nemá zabezpečení žádné. Alarmujících 40 procent uživatelů nemá o existenci něčeho takového pro mobilní telefony ponětí.

Češi rovněž stále více platí debetními kartami, které podle ředitelky výzkumu SC&C Jany Hamanové využívá jako prostředek k placení 80 procent respondentů, což je o sedm procent více než loni. „Stejného nárůstu doznalo i využívání kreditních karet, a to především u starší generace. Možnost placení prostřednictvím známek a mobilního telefonu stále využívá pouze pět procent Čechů, především nejmladší generace.“

Podíl využívání platebních karet pro online platby na internetu meziročně vzrostl o devět bodů, když na internetu platí kartou více než polovina respondentů. Karta je také nejčastější volbou plateb při nákupu na e-shopech, kdy tuto možnost upřednostňuje až třetina Čechů.