Rozhovor s Richardem Galovičem, majitelem a ředitelem výrobce kol značky Favorit

Svůj první Favorit dostal ke dvanáctým narozeninám a hned se do něj zamiloval. Proto o mnoho let později už jako zkušený podnikatel cítil jako svou povinnost zachránit značku kola svého dětství. A kdy ho to napadlo? Když hledal svůj starý Favorit, na kterém chtěl jezdit ulicemi Prahy.

Jezdil jste v dětství na Favoritu, nebo na skládačce? Pokud na Favoritu, jak jste ho tehdy vnímal?

Ve dvanácti letech jsem dostal Favorit jako dárek a cítil jsem se jako dospělák. Měl jsem ho v dětském pokoji u postele. Obdivoval jsem techniku a design. Vzpomínám si, jak jsem ho několikrát rozebral na šrouby a opět složil. Už tehdy jsem zkoumal možnosti, jak ho vylepšit.

Jaká byla vaše cesta k podnikání? Co vás k němu vedlo?

Od dětství jsem měl touhu tvořit. Bavila mě technika, která slouží lidem. Jako student jsem si díky ekonomické situaci na Slovensku těžce sháněl brigády, začal jsem tedy raději podnikat. V první mé firmě jsme učili jiné firmy správně prezentovat jejich výrobky a obchodníky překonávat strach z veřejných vystoupení. Časem přibyla i jiná odvětví a pak jsme se rozšířili do České republiky.

V Česku je mnoho slovenských podnikatelů. Čím si to vysvětlujete?

Podnikat v Česku je pro Slováky často zcela přirozený směr pro jejich firmy, tedy pokud mají ambice mezinárodně růst. Český trh je vyspělejší, sídlí v něm více zahraničních společností a jistý čas hrála roli i silnější česká měna oproti té slovenské. Mnozí slovenští podnikatelé si uvědomují, že slovenský trh je opravdu malé akvárium. V Česku se navíc nepotýkají s jazykovou bariérou, jakou by měli v sousedním Rakousku či Maďarsku. Navíc mentalita Čechů nám je nejbližší.

Kdy vás napadlo obnovit značku Favorit? Proč jste do toho šel?

Mám rád výzvy. Dělat věci, o kterých si většina myslí, že jsou šílené a neuskutečnitelné. Navíc myšlenka zachránit značku Favorit mi přišla jako povinnost, protože jsem s tou značkou vyrůstal a jsem na ni emočně napojen, stejně jako celé generace Čechů a Slováků. A kdy mě to napadlo? Když jsem hledal svůj starý Favorit, na kterém jsem chtěl jezdit ulicemi Prahy. Začal jsem si hledat informace, dělal si průzkumy toho, co by mohl nový Favorit přinést a zda by mohl uspokojit touhy i těch nejnáročnějších zákazníků. Navíc myšlenka vytvořit kolo, které si zamilují i lidé, kteří nemají jízdu na kole jako svou životní prioritu, mi přišla lákavá. Inspirovat druhé. Vždyť si jen představte, kolo, které je tak krásné, že se za ním ohlédnete jako za krásnou ženou. Chtěl jsem vdechnout Favoritu charisma, aby vás reprezentoval jako člověka. Jeho koupě má být pro vás zážitkem a jízda na něm bezstarostná.

Automobilka Škoda začínala v době svých zakladatelů jako firma na výrobu kol. Plánujete také podobný vývoj?

Vývoj ve Favoritu běží neustále. Zdokonalujeme technologie, vyvíjíme nové modelové řady. Laurin a Klement přidali na svá kola motory, my připravujeme elektropohon. Kam až se budeme vyvíjet, ukáže trh a budoucnost. Ale vstup na automobilový trh je spojen s dnes nepřekonatelnými bariérami. Není to reálné, a pro nás ani lákavé.

Nedávno do firmy přišel nový investor, firma C2H podnikatele Michala Mičky. Co si od příchodu nového investora slibujete?

Rok 2018 bude pro nás rokem rozvoje. Ať už po technologické stránce nebo obchodní. Momentálně intenzivně pracujeme na vstupu na zahraniční trhy. Máme za sebou několik úspěšných prezentací a výstav v Německu a ve Spojených státech. Mám pocit, že Američané se doslova do Favoritu zamilovali. Velmi rychle se rozběhla jednání s dealery nejen z USA, ale také v Anglii či Německu. Příchod investora nám pomáhá zvýšit naše výrobní kapacity a vyvíjet další modelové řady a rozšiřovat síť prodejen v zahraničí.

Kam všude kola vyvážíte? Je v zahraničí velká konkurence?

Švédsko, Lucembursko, Švýcarsko, Rakousko, Německo, Nizozemsko, USA. V každém podnikání, stejně jako v lásce, existuje konkurence. Nám jde o to, aby se naši zákazníci do svého Favorita zamilovali.

Jezdíte dnes rád na kole? Jaký model vašeho kola máte nejraději?

Vždy když mi to pracovní povinnosti dovolí, sednu na Favorit a jdu si dobít baterie. Jen těžko se dá popsat pocit, když se vezete na kole, které jste si sami navrhli a vyrobili. Na kole, kterého jste spolutvůrcem. Všechny modely jsou jako moje děti, se kterými jsem od jejich narození. Každý model osobně testuji již od raných vývojových fází. Když si chci sednout do města na kávu, vezmu si BigBoss. Když chci zažít rychlost, F1 Super Special nebo F1 Special jsou jasnou volbou.

Kolo prošlo během své historie také technickým vývojem. Je velký rozdíl mezi koly, když jste se jim začal věnovat, a dnes? Jaké jsou další trendy?

Za poslední léta nabrala celosvětově na významu e-mobilita. Elektrokola mají dnes větší dojezd, pomáhají zvládat kopcovité terény, pomáhají lidem přepravit těžší náklad. A všechny tyto parametry se budou časem jen zvyšovat. E-kola začínají využívat lidé, kteří by na klasické kolo z jakéhokoli důvodu nesedli. Na jedné straně usnadňují život, na druhé straně vás okrádají o euforický pocit, který ve vašem těle nastane po výdeji jisté dávky energie. V Česku jsou však e-kola pro mnohé sci-fi. Sám jsem zvědavý, kam se tento směr vyvine.

Chtěl byste vzkřísit nějakou další značku?

Se značkou Favorit mám tolik plánů, že nemám čas ani pořádně spát. Vidím mnoho příležitostí, jak lidem zkvalitnit život. Kolem značky budujeme celý ekosystém. Vzkříšení jedné značky a dotažení do úspěšného konce mi pro teď bohatě stačí.

Jak se díváte na rozvoj cyklostezek?

Jako cyklista vnímám, že by se mohly rozšiřovat daleko rychleji. Cyklodoprava i cykloturistika by měly být prioritou pro vládu této země. Kolo šetří peníze, životní prostředí, čas i návštěvy u lékaře.

Děkuji za rozhovor.