Rozhovor s Antonínem Koubkem, spolumajitelem společnosti PenTec

Fotografování bylo původně pouze jeho hobby. Podnikat začal v roce 1991. Tvrdí, že výrobci fotoaparátů usnadnili nástup focení telefonem poklesem kvality snímků z kompaktů. Co vše se skrývá za společností a značkou Pentax, která je nyní součástí společnosti Ricoh Imaging Europe S.A.S., a jak vidí budoucnost focení a fotoaparátů?

Fotografujete rád? Jaký byl váš první fotoaparát?

Ano, není ale dost času na to, co bych fotografovat chtěl. Nejvíce fotografií jsem udělal s filmovými zrcadlovkami, první byla Practica LLC.

Když jste se rozhodl pro podnikání, měl jste představu, v čem byste chtěl podnikat, nebo to vyplynulo náhodou?

Přiznám se, fotografování jsem měl jen jako hobby a nevyhýbal jsem se ani chemickým procesům spojeným s černobílou i barevnou fotografií. To, že budu s fototechnikou obchodovat, vyplynulo náhodně. Po založení naší společnosti v roce 1991 ani nebyly naším hlavním artiklem fotoaparáty, ale produkty sekce PENTAX Technologies (čtečky čárového kódu, stolní skenery, laserové tiskárny na průběžný papír apod.). Z té doby nám zbyl jen název PenTec (zkratka Pentax Technologies).
Jak vidíte značku Pentax v konkurenci ostatních fotografických značek? Jakou má výhodu a jakou nevýhodu?

Historie firmy PENTAX, či spíše Asahi Optical, byla velice zajímavá. Z novějších úspěchů to byl v roce 1986 první kompaktní fotoaparát s vestavěným zoom objektivem na světě. V roce 1987 následoval opět světový úspěch s první autofokusovou zrcadlovkou s automatickým vestavěným TTL bleskem. Je třeba též připomenout úspěšné fotoaparáty na střední formát Pentax 6×7 a sérii 645, nyní již v digitální podobě 645Z. Jako nevýhodu vidím, že PENTAX začal s digitálními fotoaparáty bohužel jako poslední. Mezi výhody patří kompatibilita objektivů a příslušenství, filmové objektivy a některé příslušenství z této kategorie lze používat i s digitálními fotoaparáty, včetně funkce Shake Reduction, která pracuje se všemi objektivy. Ovládání zrcadlovek Pentax je intuitivní, user friendly.

Který z vašich fotoaparátů je pro vás srdcovou záležitostí?

Začínal jsem s Flexaretem z Meopty, na něm jsem se naučil základům fotografování. Nyní používám full frame Pentax K-1, všechny jeho možnosti ani nestíhám využít. Baví mě i postprodukce.

Dnes jsou stále lepší mobilní telefony s fotoaparátem. Jak vidíte budoucnost ve vašem oboru?

Těžko odhadovat, zdá se mi, že výrobci fotoaparátů usnadnili nástup focení telefonem poklesem obrazové kvality snímků z kompaktů. Jen pro zajímavost, na začátku měly kompakty PENTAX skleněné zoom objektivy, výbojka vestavěného blesku se automaticky přestavovala dle polohy zoomu. Dioptrie hledáčku byla nastavitelná. To vše bylo za standardní cenu! To, co nyní kompakty nabízejí, zvládne jakýkoli smartphone.

Co všechno si máme představit pod značkou RICOH? Jen kopírky, nebo ještě něco víc? 

Společnost RICOH nabízí tiskárny, velkoformátový tisk, digitální duplikátory a digitální produkční zařízení pro velkoobjemový tisk. Naše společnost PenTec s.r.o. je distributorem sekce RICOH Imaging, která má v portfoliu fotoaparáty PENTAX, kamery RICOH pro snímky a záznam videa 360°, rovněž sem patří sportovní optika PENTAX.

Jak moc se změnila fotografická technika a focení od dob vašich začátků? 

Neuvěřitelně. Fotky se doslova chrlí a někteří uživatelé se chlubí, že nafotí denně až tisíc snímků! Bohužel nedojde ke třídění a chtějí, abyste s nimi tuto úrodu prohlédli. Dokončení fotografií se přesunulo z temných komor k postprodukci v počítači.

Jak vidíte budoucnost fotografování a fotografické techniky? Připravujete také něco nového pro své zákazníky?

V současné době jsou novinkou kamery RICOH Theta pro 360° snímky a video. Existují i pouzdra pro 360° záznam pod vodou, doplňkem je i externí mikrofon pro prostorový zvuk atd. I přes tyto nové způsoby záznamu si digitální zrcadlovky udrží své místo v profesionální i amatérské fotografii.

Podporujete také mladé nebo začínající profesionální fotografy? 

Ano, spolupracujeme s několika.

Nakolik je podle vás důležitá technika a nakolik fotografické vidění? 
Ty věci musí jít spolu. Těžko vás zachrání super technika, když vaše oko nebude vnímat fotografickou situaci tak, aby byl výsledný snímek zajímavý i pro ostatní.

Jakého cíle byste ještě rád dosáhl?
No to je otázka!

Děkuji za rozhovor.