Rozhovor s Miroslavem Uďanem, spoluzakladatelem a spolumajitelem společnosti Shoptet

První e-shop postavil jako vedlejšák. Dnes jeho firma Shoptet dodává kostru pro tvorbu a podporu e-shopů. Jaké jsou jeho názory na současný stav e-commerce a jaké jsou možnosti v této oblasti v budoucnu?

Jaké byly vaše začátky v podnikání? Podnikáte ještě i v jiných oblastech než v e-commerce?

Začal jsem v roce 2009, kdy jsem si zprovoznil při tehdejší práci, jako takový vedlejšák, svůj vlastní e-shop. S tím úplně nejhorším sortimentem, co se dá zvolit – kosmetikou a parfémy (smích). I přesto, že v tomto oboru byla a stále je strašně velká konkurence, se mně podařilo vybudovat dva e-shopy a módní magazín, jako podporu prodeje.

Jak vás napadlo provozovat zrovna Shoptet řešení? Měl jste předtím zkušenosti s provozováním e-shopů a e-commerce i osobně?

Skamarádil jsem se tehdy s Tomášem, který mně můj vlastní e-shop technicky připravoval, a po několika měsících provozu e-shopu jsme si řekli, že lepší než hledat zlato v konkurenčním prostředí je spíš nabízet rýče a lopaty ostatním zlatokopům (smích). Tehdy bylo minimum možností, jak získat kvalitní e-shop rychle a levně. Buď jste za kvalitní řešení zaplatili statisíce a výroba trvala měsíce, nebo jste využili pár služeb, které dělaly „krabicové“ řešení, ale tam byla zase velmi nízká kvalita. Tehdy jsme si řekli, že své podnikatelské cesty spojíme a jádro, na kterém byl postaven i můj e-shop, uděláme jako vlastní pronájmové řešení. Že to uděláme lépe, než to dělají ostatní, tak, aby to byl nástroj, který bychom rádi sami používali. To bylo v roce 2010. Za první rok jsme získali zhruba tři stovky zákazníků. Nyní jich má Shoptet aktivních přes dvanáct tisíc.

Dnes nabízí e-shopové šablony více firem. V čem je Shoptet jiný než konkurence?

To se těžko definuje nějak zjednodušeně. Bude to asi kombinace samotného produktu, technické podpory, PR, marketingu a práce s našimi zákazníky. Vše transparentně dáváme k vyzkoušení, aby si nikdo nekupoval zajíce v pytli, a snažíme se co nejvíce komunikovat s našimi zákazníky a naslouchat jejich potřebám. Asi tento mix a dávka štěstí způsobily to, že jsme se stali největším e-shopovým řešením v ČR a SR.

Co byste poradil začínajícím e-shopařům?

Toho je hodně – nejdříve si udělat alespoň základní byznysplán. I když v něm bude spousta neznámých, tak ten samotný proces pomůže otevřít oči a podívat se na některé věci pragmatickým pohledem. Každopádně pro začínající e-shopaře jsme připravili příručku www.mujprvnieshop.cz, kde naleznou hrubé základní rady ke všem aspektům začátků podnikání v e-commerce. A nejdůležitější je se toho nebát a mít co největší vytrvalost! (smích)

Hodně se teď mluví o smart technologiích a Průmyslu 4.0. Vidíte prostor v této oblasti i v provozování e-shopů a e-commerce jako takové?

My jsme jako národ stále dost konzervativní. Určitě časem budou naše lednice nakupovat chybějící zboží automaticky samy, na všech e-shopech bude optimalizované zobrazení produktů podle konkrétních nakupujících a zboží si budeme zkoušet ve virtuální realitě. Ale dokud nemáme zmáknuté elementární prvky – responzivitu webu, kvalitní fotografie a popisky, rychlý nákupní proces apod., tak moc nemá smysl takové věci nyní řešit.

Společnost Shoptet ve spolupráci se Zboží.cz spustila letos portál Česká e-commerce.cz. Co si od toho slibujete? V čem pomůže e-shopařům a v čem zákazníkům?

Náš cíl byl poskytnout základní přehled a ten do budoucna upřesňovat, o tom, jak velký český e-commerce trh je, co se na něm děje a jaké jsou aktuální trendy. Například Český statistický úřad nedávno udával, že je v Česku cca pět tisíc e-shopů. My ale víme, že jich je přes čtyřicet tisíc. To, že máme jak my, tak Seznam dostatek dat, abychom měli reprezentativní statistický vzorek, pomáhá hlavnímu záměru, a to tyto bludy eliminovat. A třeba na základě těchto dat někdo objeví zajímavou niku, kterou využije pro začátek svého podnikání.

Říká se, že Česká republika je velmoc v e-commerce. Jak to vidíte v porovnání se státy EU a ve světě? V čem jsme v e-commerce napřed, a naopak, co potřebujeme ještě „dopilovat“?

Globální čísla, za jednotlivé státy EU, se sbírají velmi těžko. Projektů, které by dodávaly podobná data, jako dáváme do světa my, moc není, takže musíme často jen hádat. Každopádně si nemyslím, že bychom byli za ostatními státy nějak pozadu, naopak si myslím, že ve spoustě věcí jsme napřed, oproti například Slovensku odhadem tak o pět let. Západní weby se potýkají se stejnými problémy jako my, zastaralý design, komplikovaný nákupní proces, ale je samozřejmě znát, že pro anglicky mluvící trh se připravuje větší množství služeb, takže pokud chce někdo do toho opravdu šlápnout – segmentace zákazníků a následná přesnější nabídka produktů, slevové akce, práce se sociálními sítěmi atd. – tak má často lepší možnosti.

Čekají obecně nějaké větší změny e-shopy v příštím roce?

Největší změnou bude asi GDPR. Sice to není tak hrozné, jak nás spousta agentur prodávajících školení a své konzultace snaží přesvědčit. Ale tato byrokracie bude nepochybně zabírat nějaký čas e-shopařů, který nebudou moct věnovat marketingu nebo službám. Jinak si ale nemyslím, že by zde byla nějaká zásadní změna. Vše, co se stane, bude probíhat pozvolna, stejně jako posledních pět let.

Co připravuje Shoptet pro své uživatele příští rok?

Hlavní novinkou bude Shoptet API, díky kterému se na nás bude moct napojit většina služeb, bez toho, aby potřebovaly naši kooperaci. To nám otevře možnosti zlepšit nabídku našich služeb více do šířky. A samozřejmě, stejně jako letos, to budou stovky menších a desítky větších vylepšení, které od nás klienti dostanou zdarma. Ale to bych nechal jako překvapení.

Máte v plánu i jiné projekty než e-shopy Shoptet? 

Ano. Několik, a to docela zásadních, pro českou e-commerce. Ale nerad bych je zveřejňoval dříve, než budou finálně hotové.

Děkuji za rozhovor.