Celosvětový prodej luxusního zboží a luxusních zážitků v minulém roce dosáhl bez dvou desetin rekordních jednatřiceti bilionů korun. Meziročně se jednalo o pětiprocentní nárůst. Prodej luxusního zboží na celém světě loni dosáhl rekordních šesti bilionů a sedmi set miliard korun. Co do finančního objemu byl v prodejích nejvýraznější segment luxusních automobilů. Zvýšená poptávka po luxusním zboží byla evidována rovněž v České republice. Vyplývá ze studie poradenské společnosti Bain & Company.

Na nárůstu globálního trhu s luxusním zbožím se podílel zejména rostoucí objem uskutečněných prodejů, zvýšení cen hrálo menší roli. Prodeje vzrostly ve většině světových regionů, přičemž více nakupovali jak rezidenti, tak turisté. Nejvýrazněji se v loňském roce na celkových prodejích luxusního zboží podílely automobily, za které zákazníci utratili 12,56 bilionu korun a jejichž prodej meziročně stoupl o šest procent. Stejným tempem se zvýšil prodej drahých vín a jídla. Nákupy zážitkových plaveb na luxusních lodích zaznamenaly významný meziroční růst o čtrnáct procent.

Co se týká zemí, výrazné posílení trhu s luxusním zbožím a službami v minulém roce zaznamenala především Čína, kde se útraty za tento typ zboží oproti předchozímu roku zvýšily o 15 procent na celkem 514 miliard korun. Podle Alojze Ryšavého z klenotnictví ALO diamonds, který obchoduje s diamanty na světových burzách, hlásí slušné růsty tržeb čínští obchodníci s diamantovými šperky. Čínská klenotnictví hlásí meziroční růst prodejů až o 18 procent.

Výrazně vzrostla poptávka po luxusu i v rámci evropského trhu. Tržby za luxusní zboží a zážitky meziročně posílily o šest procent na 2,2 bilionu korun, přičemž ve Velké Británii, Španělsku a Francii byly zaznamenány výrazné útraty turistů, naopak kupní síla rezidentů vzrostla především v Německu.

U Čechů a Slováků roste podle Ryšavého zájem o klenoty kupované jako investice. Počet prodaných investičních šperků v hodnotě nad 100 tisíc korun se loni v tuzemsku meziročně zvýšil o 37 procent, na Slovensku o 51 procent, jak ukazují interní statistiky jeho zaměstnavatele. Nejvyššího růstu prodejů v České republice, o 54 procent, dosáhly šperky v cenovém rozmezí 150 až 200 tisíc korun.