Rozhovor se Stanislavem Gálikem, šéfem centra inovací AuresLab Mototechny

Pan inovace. Vystudovaný psycholog přednášející na Masarykově univerzitě. V roce 2016 vydal knihu Jak jsem stopoval letadlo, která popisuje jeho cestu kolem světa ojedinělou metodou, kterou nazval richhiking. Jako konzultant spolupracoval na dlouhodobých projektech například se společnostmi J&T Banka nebo Tesco Stores. V roce 2015 ho magazín Forbes zařadil mezi 30 pod 30. Založil inovační centrum Unifer a je také zakladatelem oděvní značky Galard. Tvrdí, že za dvanáct let si čtyřicet procent lidí už za volant nesedne.

Jak vypadá současný trh s automobily v České republice? Co lidé nejvíce kupují a prodávají a jak se v tom liší od zahraničních sousedů či Evropy?

Český trh je typický svou láskou ke škodovkám. Jenom Octavie a Fabie tvoří dohromady přibližně dvacet procent trhu. Kdybych měl ale popsat prototyp nejoblíbenějšího vozu, tak je to stříbrný hatchback a stříbrné kombi. Češi jsou jednoduše natolik praktický národ, že touží především po dobré užitné hodnotě. Nejsou však žádnou výjimkou. Jinde po světě jsou lidé samozřejmě také praktičtí, a tak volí především dobrý poměr ceny a kvality. Proto většinou vyhrávají značky, které se na daném trhu vyrábějí, nebo pak Toyoty, které dominují celému světu. Každopádně platí, že nových i ojetých aut se prodává každý rok více a více. Dokonce i počet vozů na obyvatele roste.

Co se na trhu odehrálo v minulých deseti letech, v čem se změnil a jak se mění nákupní chování Čechů?

V devadesátých letech všichni snili o Favoritu, pak o Felicii a teď je přáním české rodiny vlastnit Octavii v kombíku. Takže v zásadě se toho tolik nezměnilo. Ty zásadní změny nás ale čekají v nadcházejících deseti letech.

Jaké trendy tedy můžeme v daném horizontu očekávat?

Automobilový průmysl čeká revoluce. Hlavní trendy vývoje automobility se nesou v duchu elektrifikovaných, samořiditelných a sdílených aut. Tento trend je už nezastavitelný. Jak elektrifikace, tak samořiditelnost a sdílení vozového parku jdou ruku v ruce s obecnou tendencí dělat věci efektivněji a bezpečněji. Důsledkem těchto změn bude pohodlnější, bezpečnější, levnější a rychlejší automobilová doprava.

Drtivá většina všech autonehod je zapříčiněna lidskými faktory. Autonomní auta budou bezpečnější v každém ohledu. Nebudete hledat místo na parkování, protože auto se v centru města zaparkuje samo, a vy už můžete běžet na svoji schůzku. Elektrické vozy jsou také méně hlučné a vylučují méně emisí. Pobyt v nich i v jejich blízkosti je tím pádem mnohem příjemnější.

Bude situace stejná na celém území, nebo to bude pouze záležitost Prahy a velkých měst?

Tyto změny opravdu pocítíme nejprve ve velkých městech. Na venkově přijde změna mnohem, mnohem později. Přece jen jsou tyto změny extrémně technologicky náročné a drahé – na venkově se velkým hráčům nevyplatí je zavádět. Jsou smysluplné primárně v hustě obydlených oblastech. Ale nakonec samozřejmě dorazí i do těch nejzapadlejších vesniček. Moje děti budou jednou v upřímném šoku z toho, že jsem někdy osobně řídil auto. Ony si to už nebudou umět představit.

Jak se promění úloha opravářů aut a profesionálních řidičů?

Povolání, jako je řidič autobusu, bude stejně zapomenuté, jako je nyní telefonní spojovatelka či opravář televizorů. Jakmile testy, které jsou nyní v plném proudu, potvrdí bezpečnost a spolehlivost řidičů – robotů, bude toto lidské povolání odsouzeno k zániku. Roboti budou zkrátka spolehlivější než lidé a bezpečnost provozu je nejožehavější téma, které se ve světě řeší. Opraváři o práci úplně nepřijdou, pořád bude co servisovat.

Kdo se tedy bude o auta starat?

Kromě automechaniků, kteří budou měnit rychleji opotřebované součástky sdílených automobilů, to budou IT specialisté – ajťáci“. Ti se budou starat, aby bylo vozidlo technologicky vždy aktualizováno. Auto je hardware a o něj se postará mechanik, mozkem auta je software a ten bude doménou IT pracovníků. Situaci lze přirovnat k chytrým mobilním telefonům. Vyměníte je jednou za pár let a do servisu je dáte pouze v případě, že se vám při upadnutí rozbije display nebo přestane fungovat port na nabíjení. Ale aplikace v jeho nitru se updatují pravidelně. Zatímco hardware zůstává stejný, software se mění mnohokrát.

Budou schopni nové technologie zvládat i lidé, kteří jsou online prostorem dosud nedotčeni, nebo starší generace?

Určitě ano. Vždyť samořiditelné auto bude v podstatě mnohem jednodušší než současný automobil. Navíc lidé budou mít i velkou motivaci – kilometr v běžném autě bude mnohem dražší než kilometr ve sdíleném, autonomním autě na elektřinu. Cena za kilometr se tak může dostat až k jedné koruně.

Vymizí tedy z trhu prodejci aut, nebo se pouze změní náplň jejich činnosti?

Změní se náplň jejich činnosti. Větší část aktivit se přesune ke správě vozového parku – tzv. fleetovým službám. Mnohem méně fyzických osob bude vlastnit auta, takže prodejci aut se budou více věnovat poskytovatelům automobility než jednotlivcům, kteří chtějí vůz vlastnit. Ale nejsem zase tak naivní, že bych předpokládal úplné vymizení soukromého vlastnictví. Stále zde bude sorta těch, kdo budou chtít vůz vlastnit i za cenu nižší efektivity a vyšší ceny. Emoce spojené s láskou k autům se prostě ze světa nevytratí. A ne každý bude toužit po rychlém a levném robotaxi.

Děkuji za rozhovor.