Rozhovor s Karolínou Topolovou, předsedkyní představenstva AAA AUTO International

Podle časopisu Forbes patří mezi padesát nejvlivnějších žen českého byznysu, je generální ředitelkou AAA AUTO a zároveň jedinou ženou v čele velké společnosti obchodující s automobily ve střední Evropě. Pod jejím vedením se firma v rámci soutěže European Business Awards 2016/2017 stala druhou nejcennější firmou Evropy ze třiatřiceti zúčastněných zemí. Nejlepší investicí je ale prý především její dcera.

Jako velice mladá jste se stala manažerkou firmy v dost těžkém technickém oboru – automobilovém průmyslu, respektive ve firmě zabývající se prodejem ojetých vozů. Jak jste to dokázala? Měla jste své vzory i poradce? Jste technický, či spíše romantický typ? Měla jste vzory ve své rodině?

Na začátku jsem měla možná i štěstí, když jsem se jako programová manažerka Diamond Clubu mezinárodní sítě hotelu Hilton potkala s tehdejším majitelem AAA AUTO Anthonym Jamesem Dennym. Ten ve mně viděl potenciál a i přes můj nízký věk mi dal příležitost založit call centrum pro jeho síť autocenter. Měla jsem minimální zkušenosti, ale nadchlo mě to a chtěla jsem sobě i všem ostatním ukázat, co ve mně je. Učila jsem se za pochodu a měla jsem výhodu, že jsem pracovala s velmi schopným týmem, na který jsem se mohla spolehnout. Největším učitelem byl pro mě právě tehdejší majitel Áček, který mě díky konstruktivní, a někdy až tvrdé zpětné vazbě mnohé naučil. V práci jsem striktně orientovaná na výsledky, ale jsem i empatická a kolegové se na mě mohou obrátit, pokud si nevědí rady či řeší vážné osobní problémy. V soukromém životě obdivuji maminku, která mě inspirovala, jak lehce zvládla být dobrou maminkou čtyřem dětem a zároveň se věnovat své zdravotnické profesi. Všem doporučuji pracovat na sobě. Úspěch se pak dostaví!

Jaké vlastnosti by podle vás měl mít schopný manažer a lídr? Musí manažerka v technickém oboru nutně rozumět i svým produktům či výrobě, nebo jsou pro řízení firmy důležité jiné vlastnosti a schopnosti? Je v České republice dostatek schopných manažerů a lídrů?

Každý, kdo chce dobře vést lidi, musí umět především naslouchat. Lidi musíte poznat, abyste věděli, který úkol jim svěřit a co komu delegovat, abyste motivovali, inspirovali a dále rozvíjeli jejich potenciál. Můžete být tvrdí, ale hlavně musíte být spravedliví. Důležité je mít i zdravou sebereflexi. Každý zaměstnanec by měl znát základní výrobní procesy a škálu produktů, které firma nabízí, a to bez ohledu na to, jestli je manažerem, technikem, nebo pracuje v účtárně. Na detailní znalost produktů a procesů jsou pak ve firmách specializovaní manažeři a specialisté, a není tedy potřeba, abych například já ze své pozice věděla, jak se mění karburátor. Musím ale vědět, co a jak nabízíme, abych firmu mohla úspěšně vést a dál rozvíjet. Mojí výhodou je, že jsem ve firmě začala pracovat skoro od píky a postupně jsem se nabalováním zodpovědností vypracovala až na současnou pozici. V AAA AUTO si rádi manažery sami vychováváme, proto také nejeden kolega z vrcholového managementu původně začínal jako operátor v call centru.

Úspěšně řídíte největší středoevropskou společnost specializovanou na prodej ojetých vozů se skoro dvěma a půl tisíci zaměstnanců. Máte v kompetenci více oblastí – výkup, prodej, finanční služby, back office, facility, telemarketing, marketing a komunikaci, HR, finance a další v České a Slovenské republice a v Polsku a Maďarsku. To už je pořádný záběr, navíc jste maminkou malé holčičky. Jak se to dá vůbec všechno zvládnout? Prošla jste si také všemi oblastmi během svého působení ve firmě?

Mojí výhodou je, že jsem nezačínala rovnou na vrcholové manažerské pozici, ale postupně jsem se vypracovala až na tu nejvyšší. Začínala jsem v call centru a další zodpovědnosti jsem nabírala postupně, čímž jsem poznala firmu opravdu do detailu ve všech oblastech. Generální ředitelkou jsem se stala postupně během čtrnácti let. Přestože byla moje práce vždy náročná, pořádnou výzvou se stala až po narození dcery, kdy jsem musela najít vhodný způsob, jak neošidit ani jedno své dítě – dceru ani firmu. Díky obrovské pomoci mojí a manželovy maminky jsem balanc našla velmi rychle, a nikdo tak nestrádá. Jen samozřejmě v práci netrávím svůj volný čas a věnuji ho výhradně dceři.

AAA AUTO působí nejen v České a Slovenské republice, ale i v Polsku a Maďarsku. Hovoří se o tom, že v České republice a v Evropě vůbec je stále větší nedostatek kvalifikovaných pracovníků v technických oborech, protože se Evropa v posledních desetiletích zaměřila spíše na služby než na výrobu. Je situace v jiných zemích podobná? Kde všude máte pobočky? Chystáte se expandovat i do dalších zemí?

Kromě České republiky a Slovenska máme pobočky i v Polsku a Maďarsku. Celkem tedy provozujeme více než 40 poboček ve čtyřech zemích. Technické obory jsou opravdu komplikovanější na shánění zaměstnanců. Proto také tyto obory na trhu nadstandardně odměňujeme, například automechanik si u nás přijde i na 40 tisíc korun. V současnosti se zaměřujeme na rozšiřování zákaznického servisu v zemích, kde již jsme, a to převážně v Polsku.

Ve vedení firmy kladete důraz na strategii výrazně posilující orientaci na zákazníka. Také jste ve firmě založila Kontaktní centrum s více než dvěma sty operátorů. V čem spočívá vaše strategie u zákazníka? V čem jste podle vás lepší než konkurence?

Neprodáváme pouze automobily, ale nabízíme zákazníkům komplexní služby, aby pro ně nákup automobilu byl pozitivním zážitkem. Zákazník k nám přijde a během krátkého časového úseku může prodat své staré auto, koupit novější, získat výhodný úvěr, havarijní pojištění a další doplňkové služby a produkty. Už dávno nejsme společnost obchodující jen s automobily, ale jsme také softwarová a technologická firma, která se vždy snaží být o krok dopředu před zbytkem trhu. AAA AUTO vždy hledalo inovativní přístupy a nabízelo služby, které se naše konkurence následně snažila ne vždy úspěšně a s velkým zpožděním jen kopírovat. V tom je kouzlo a výhoda Áček.

Jako generální ředitelka jste přispěla k prodeji majoritního podílu AAA AUTO fondu Abris Capital Partners. Co vás k tomu vedlo? Jaké významné změny to přineslo firmě?

V novém majiteli získala společnost odpovědného vlastníka, pod jehož vedením jsme posílili náš prozákaznický přístup a zavádíme řadu inovací, které našim klientům zpříjemňují výkupní i prodejní zážitek. Chceme být zákazníky vnímáni jako nejinovativnější firma ve svém oboru ve střední Evropě. Zavádění inovací, které dosud probíhalo poněkud roztříštěně, má na starosti naše inovační laboratoř AuresLab. Je nám jasné, že jen díky inovacím jsme schopni oslovit i zákazníky, kteří dosud prodávali a nakupovali automobily sami mezi sebou na takzvaném peer-to-peer trhu nebo kupovali jen nové vozy, a to díky zásadnímu zvýšení komfortu při nákupu a prodeji a také širšímu záběru našich podnikatelských aktivit. V současnosti nabízíme firmám již i softwarové inovativní produkty, jako je algoritmizované oceňování aut podle tržních trendů či robot, který automaticky shromažďuje byznysové příležitosti z internetu. Stali jsme se tedy společností s mnohem širším záběrem.

Investujete i vy sama? Jaká byla vaše nejlepší investice?

Já osobně investuji do nemovitostí a umění. Největší investicí je pro mě ale jednoznačně moje dcera. (smích)

Dnes se hodně hovoří i o nových technologiích, zavedení Průmyslu 4.0, o sdílené ekonomice včetně sdílení aut. Odrážejí se tyto trendy i ve vaší firmě? Jak se na ně díváte?

S novými technologiemi se setkáváme v oblasti automotive dennodenně, proto také vyvíjíme software, mobilní aplikace či zavádíme QR kódy. Přinášíme novinky, které nám umožní lépe a rychleji sloužit našim zákazníkům. Inovace nejsou jen technologické, jde i o služby a produkty. Například služba Try&Buy umožňuje zákazníkům si vybrané auto nezávazně po dobu jednoho měsíce vyzkoušet, a až potom u naší značky zánovních vozů Mototechna zakoupit.

Podporujete také charitativně Dětskou dopravní nadaci, jíž jste zároveň předsedkyní správní rady. Nadace již řadu let podporuje děti, které v důsledku dopravní nehody přišly o jednoho či oba rodiče. Kolika dětem již nadace pomohla?

Nadace za více než dvacet let působení pomohla již stovkám dětí a mnohé podporuje opakovaně od batolete až po vysokoškolsky vzdělaného „dospěláka“. Od svého založení poskytla dětem již jedenáct milionů korun, a to zejména na studium, zdravotní rehabilitaci, pobyty v přírodě a k udržení životního standardu. Jsem ráda, že mohu být její součástí a alespoň trochu pomoci kompenzovat ztrátu, kterou nelze jen tak nahradit.

Když se řekne „moderní auto“, většinou si pod tím představíme nejen pohodlí a dobrou jízdu, ale i rychlost a hazard. Jste milovnicí hazardu či adrenalinových sportů? Milujete rychlou jízdu?

Mám ráda velká a bezpečná auta a spolu s tím i rychlou jízdu. Nicméně nikdy jsem nehazardovala, a obzvláště po narození dcery jsem hodně zpomalila, a to nejen za volantem. (smích)

Děkuji za rozhovor.