Nakupování prostřednictvím internetu se v Česku daří. Tržby internetových obchodů a s nimi spojeného zásilkového prodeje v roce 2017 vzrostly oproti předchozímu roku o čtvrtinu. Česká republika má již nyní v Evropě v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů. S jejich přibývajícím počtem stoupá také poptávka po doručování zboží, zásilková služba GLS proto otevírá dokonce tři nová depa a rozšiřuje síť ParcelShopů.

Prodej prostřednictvím internetových obchodů a od nich neoddělitelných zásilkových služeb vzrostl v roce 2017 oproti předchozímu roku dle tržeb o 24 procent. Meziročně stoupl i počet českých internetových obchodů, a to o 3 900 na celkových 40 100. V přepočtu na obyvatele jich má Česká republika dokonce nejvíc v rámci celé Evropy. Jejich založení a provoz usnadňuje dostatek kvalitních služeb z oblasti programování, marketingu či logistiky. Stále více kamenných obchodů proto zakládá své vlastní e-shopy, které sice musí obstát v silně konkurenčním prostředí, ale zároveň jim napomáhá přibývající množství uživatelů internetu, včetně starších lidí a seniorů.

Zásilkové služby posilují

Na rostoucí oblibu internetového nakupování reagují i přepravní služby, například společnost GLS v letošním roce plánuje otevřít tři nová regionální depa, jejichž celkový počet tak bude dvaadvacet. „V reakci na oblibu Čechů ve využívání malých výdejních a podacích míst rozšiřujeme i síť našich ParcelShopů, kterých budou před Vánoci přes čtyři stovky. Pro hladké zvládnutí předvánoční sezony rozšiřujeme centrální třídicí uzel v Jihlavě i vozový park, modernizace se dočkají také IT systémy. Se zveřejněním dalších nových služeb počítáme v druhé polovině letošního roku,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.

Češi si stále častěji posílají drobnosti denní potřeby

Přeprava balíků se zbožím zakoupeným v internetových obchodech se stále častěji týká i malých zásilek obsahujících předměty denní potřeby. Váha doručovaných balíků klesá, zatímco jejich počet stoupá. Měnící se trend ukazuje, že zákazníci internetových obchodů s oblibou využívají snadného způsobu doručení i těch nejmenších věcí až domů bez nutnosti osobní návštěvy kamenné prodejny. Pohodlnost nakupování prostřednictvím internetu a doprava zboží zásilkovými službami představují konkurenci pro velká obchodní centra. A nejen to – od roku 2013 lze rovněž pozorovat trend rostoucích tržeb maloobchodních řetězců, které se v uplynulém roce meziročně zvýšily o 7,8 procenta.

Česko je třetí v nákupech potravin online

Zajímavostí je, že objem nákupů potravin přes internet je v České republice v rámci Evropy na třetí příčce, a to po Velké Británii s 6,9 procenta a Francii s 5,3 procenta. Podíl potravin z celkového obratu rychloobrátkového zboží zakoupeného prostřednictvím internetu tvoří v Česku 2,5 procenta, oproti loňskému roku se jedná o půlprocentní nárůst. Ve většině evropských zemí se přitom podíl potravin prodaných přes internet pohybuje v rozmezí jednoho až dvou procent. Kromě potravin Češi v uplynulém roce nakupovali meziročně více oblečení, obuvi, výpočetní techniky, kosmetiky, zdravotnických prostředků i sportovních a domácích potřeb.

GLS v České republice a skupina GLS

GLS Czech Republic s.r.o. je dceřinou firmou General Logistics Systems B.V. (s centrálou v Amsterdamu). GLS zajišťuje spolehlivé, vysoce kvalitní služby přepravy balíků pro více než 270 tisíc zákazníků doplněné logistickými a expresními službami. „Lídr kvality v evropské balíkové přepravě“ – to je hlavní motto GLS a jednou z klíčových hodnot je udržitelný rozvoj. Prostřednictvím vlastních a partnerských společností skupina GLS provozuje síť pokrývající 41 evropských zemí a sedm států USA a se zbytkem světa je propojena přes smluvní partnery. GLS má k dispozici přes 70 centrálních a regionálních třídicích středisek a více než tisíc dep. Se svou pozemní sítí je GLS jedním z předních poskytovatelů balíkových služeb v Evropě. Má na 17 tisíc zaměstnanců a na silnicích každý den okolo 26 tisíc automobilů v barvách GLS. Ve finančním roce 2016/17 GLS dosáhla obratu 2,5 miliardy eur a přepravila 508 milionů balíků.