Šestaosmdesát procent českých rodinných firem je vzhledem k budoucnosti optimistických. Třiaosmdesáti procentům z nich v minulém roce rostl obrat, dvěma třetinám dokonce výrazně – až o pětadvacet procent. Většina rodinných společností se potýká s nedostatkem pracovních sil. Čeští majitelé se pro vyšší propojenost Evropské unie vyslovují méně než ostatní evropští. Vyplývá to z Evropského barometru rodinných firem KPMG a asociace European Family Businesses.

Dvěma ze tří rodinných podniků rostl loni výrazně obrat, v rozmezí mezi 6 a 25 procenty. Hlavními tahouny růstu byly z 51 procent vyšší poptávka a z 37 procent optimalizace produktů. Vyšší tržby chtějí rodinné podniky investovat do základní činnosti a do náboru a školení zaměstnanců. Polovina podniků posílila své zahraniční aktivity.

Podstatným a v poslední době stále rostoucím problémem je pro rodinné firmy po celé Evropě nedostatek zaměstnanců, na který si v České republice stěžuje 66 procent podniků, celoevropsky tento problém pociťuje 43 procent firem.

Priority tuzemskýchch a evropských majitelů rodinných společností se neliší. Jako nejdůležitější vidí přípravu následníka na převzetí firmy, která je v České republice velmi důležitá pro 69 procent, a komunikaci mezi generacemi, kterou uvedlo 63 procent. Jako třetí nejdůležitější Češi uvádějí rovnováhu mezi zájmy rodiny a byznysu, tu zmínilo 57 procent z nich. Podle Milana Bláhy z KPMG je zajímavé, že informování členů rodiny o firemních záležitostech považuje za velmi důležité jen pětina respondentů.

Více než polovina respondentů z řad evropských majitelů rodinných podniků si přeje provázanější Evropu. Nynější úroveň integrace by zachovala takřka třetina. Čeští zástupci mají v tomto ohledu méně prounijní názor, když se pro výraznější integraci vyslovila čtvrtina z nich, 40 procent by ponechalo současný stav a třetina podporuje volnější vazby mezi státy EU. Pro větší propojenost EU se po brexitu paradoxně více vyslovují britští majitelé než ti čeští.

Šestého ročníku Evropského barometru rodinných firem se zúčastnilo 1 100 podniků z 26 zemí. Většina zapojených podniků má do 250 zaměstnanců a takřka tři čtvrtiny z nich jsou stoprocentně vlastněny rodinnými příslušníky. Skoro osm z deseti zainteresovaných společností na trhu funguje více než dvě dekády, třetina těchto podniků více než půl století.