(Na konci video s ukázkou jízdy autonomním autem)

Boj taxikářů, kteří plánují po neděli zase „stávkovat“, proti aplikacím a firmám tyto aplikace používající připomíná až nápadně donkichotské rozbíjení strojů dělníky v továrnách devatenáctého století. Marné tehdy, marné dnes. Stejně dětinský je i požadavek, aby vláda zakázala podnikat firmám Uber a Taxify. Ministr Ťok taxikářům přes média vzkázal, že si za současný stav mohou sami. Což pochopitelně vzbudilo vlnu nevole a Liftago, které se do protestů nezapojuje, požaduje po ministrovi omluvu.

Je pochopitelné, že taxikáři požadují omluvu, protože je nejde hodit všechny do jednoho pytle, nicméně ministr obnažil pro ně nepříjemnou pravdu. Ano, taxikáři si za svoji pověst mohou sami. Nakonec spolu se směnárníky to jsou oni, před kým incomingové agentury varují zahraniční turisty. Není to tak dávno, co proběhla médii zpráva, která se pravidelně objevuje rok co rok, že taxikář natáhl nějakou turistku a z letiště ji do centra odvezl za dvanáct(!) tisíc. Ze všeho nejvíc je na vině, že toto odvětví je dlouhodobě přeregulováno a kontrola prakticky nefunguje. A najednou do tohoto smrádku vtrhly dvě startupové štiky. No, není divu, že zaplevelený rybník obrátily vzhůru nohama.

Jenže ono to bude pro taxikáře ještě mnohem horší. Automobilový průmysl obecně bude prvním z odvětví ohrožených digitalizací a robotizací. A taxikáři budou jedni z prvních, kdo přijde o práci. Nebo si minimálně budou muset zajistit nějaké povolání pro základní příjem a taxikařinu dělat spíš jen pro přivýdělek.

Právě Uber vyhlásil v listopadu loňského roku, že si u automobilky Volvo plánuje pořídit 24 tisíc autonomních vozidel. Tedy aut bez řidiče. Provozovat taxi bez taxikářů chce začít letos v Pittsburghu. Společnost Waymo, která společně s Googlem patří do holdingu Alhphabet, rozjede autonomní taxi v arizonském Phoenixu. Německý výrobce automobilových součástek a systémů Bosch chce letos testovat svá robotická auta a samozřejmě uvažuje o jejich nasazení v rámci taxislužeb. Taxi Autonom Cab loni představila společnost Navya, která je hodlá nabízet po celém světě taxislužbám a sama začne letos taxi provozovat v Paříži. Neboli už se blýská a hřmí kousek od nás.

A zde se vraťme k výroku ministra Ťoka. V něm je vlastně implicitně řečeno, že by si taxikáři měli hledat nové zaměstnání, protože jejich špatnou pověst převálcuje jakákoli novinka, inovace. A řekněme si na rovinu, že problematika aplikací v taxislužbě je u této vlády na To-do listu asi tak sedmistá pátá. Než se zdejší zákonodárci rozhoupou, už tady dávno budou jezdit taxi bez řidiče.