Co se týká exportu mimo Evropskou unii, vyvážejí malé a střední tuzemské podniky v nejvyšší míře do Spojených států amerických. Celkový objem vývozu na americký trh vzrostl od roku 2013 o více než jednu čtvrtinu (sedmadvacet procent). Druhou příčku mezi mimoevropskými exportními trhy obsadilo u malých a středních firem Rusko. Export menších podniků do této země naopak za posledních pět let o devětadvacet procent klesl. Vyplývá to z analýzy Asociace malých a středních podniků ČR a České exportní banky.

Export do států mimo Evropskou unii i na evropské trhy se zvyšuje stejným tempem. Během posledních pěti let nejvyšším tempem rostl vývoz do Mexika (o 106 procent) a do Izraele (o 96 procent), tedy na trhy, které vykazují vyšší míru rizika oproti trhům pro české exportéry tradičním.

Podle aktuální analýzy vystřídaly USA na první příčce žebříčku Rusko a Čína sesadila na čtvrté místo Turecko. Předseda asociace Karel Havlíček uvedl, že malé a střední firmy se stále častěji pouštějí do vývozů mimo region EU. „Dosahují tam poměrně dobré přidané hodnoty, což znamená, že se jim vyplatí i relativně menší objemy exportů a podniky si tím rovněž diverzifikují riziko závislosti na blízkých trzích,“ sdělil.

Právě drobní čeští vývozci mají podle analýzy apetit a zároveň sílu získat zákazníky v zemích, které patří z pohledu byznysu mezi rizikovější. Nejvyšší počet smluv totiž Česká exportní banka uzavřela s firmami exportujícími na Kubu, do Kyrgyzstánu či Peru. „Menší české firmy loni ukázaly, že dokážou vyvážet i na trhy, které jsou dosud ve statistikách tuzemského exportu popelkami. Exportní banka loni poprvé ve své historii financovala český vývoz do zemí, jako jsou Bahrajn, Katar, Peru či Kyrgyzstán,“ doplnil ředitel ČEB Karel Bureš.

V minulém roce byl vývoz českých podniků rekordní, když oproti předchozímu roku vzrostl o 5,7 procenta na 4,2 bilionu korun. O pětinu více zboží vyvezli tuzemští podnikatelé do Číny a o 7,3 procenta do Německa.