Šestaosmdesát procent dotazovaných firem z celého světa uvedlo, že v důsledku automatizace a digitalizace nesníží počet svých zaměstnanců. Zaměstnavatelé se tímto způsobem vyjádřili druhým rokem v řadě. V České republice je to dokonce třiadevadesát procent společností. Největší změny v důsledku automatizace zažije výroba. Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila pracovní agentura ManpowerGroup mezi dvaceti tisíci zaměstnavateli ve dvaačtyřiceti zemích.

Lišit se bude nicméně dopad digitální revoluce na konkrétní pozice, kdy nejperspektivnější jsou ty v oblasti informačních technologií, kde podniky očekávají nejvýraznější navýšení počtu zaměstnanců. Největší pokles počtu zaměstnanců se naopak předpokládá u administrativních a kancelářských pozic. V důsledku automatizace zažije podle očekávání turbulentní změny výroba, v rámci které bude snižovat počty zaměstnanců nejvyšší podíl firem, a to 19 procent z nich. Zároveň však celkově převažuje počet firem, které podle svých odpovědí budou spíše stavy zaměstnanců navyšovat (24 procent z nich).

„Zavádění automatizace do výroby má různé dopady a nemusí nutně znamenat propouštění. Některé firmy zaváděním robotů zvyšují kapacitu výroby, nicméně jimi nenahrazují stávající zaměstnance,“ uvedla generální ředitelka ManpowerGroup ČR a Slovensko Jaroslava Rezlerová. Dokonce podle ní mohou firmy počty zaměstnanců i zvyšovat v důsledku potřeby nových lidí na obsluhu a údržbu strojů.

Nejlepším vybavením podniků i jednotlivců je po celém světě kombinace takzvaných měkkých dovedností, technického a digitálního know-how. Podle každé druhé firmy jsou nejcennějšími měkkými dovednostmi, které se zároveň nejhůře hledají, komunikační dovednosti (psané i mluvené), následované schopností spolupracovat a řešit problémy.

Řešením, které by mělo pomoci firmám nacházet potřebné profily zaměstnanců v souvislosti s nadcházející digitalizací, je rozvoj vzdělávání a změna koncepce školství. Je nutné se rovněž soustředit na přesun velkého množství lidí z upadajících odvětví do rostoucích oblastí. „Naším dalším úkolem je pomoct lidem změnit myšlení,“ podotýká Rezlerová. V digitálním světě podle ní nebude vždy pro úspěšnou kariéru nutný vysokoškolský diplom, ale bude zásadně záležet na chuti neustále rozvíjet své dovednosti. „Se správným mixem dovedností nebudou lidé muset s technologiemi soutěžit, ale budou je doplňovat,“ uzavřela ředitelka ManpowerGroup.