V Praze jednali zástupci národních automobilových asociací a státní správy zemí visegrádské čtyřky (V4) o snižování emisí v automobilovém průmyslu. Tématem byl legislativní návrh Evropské komise pro regulaci emisí CO2 po roce 2020 a podmínky pro rozvoj tzv. čisté mobility.

Zástupci automobilového průmyslu se zabývali dopady navrhovaných emisních cílů CO2 z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel pro roky 2025 a 2030 na průmysl zemí V4. S tím souvisí podpora čisté mobility, která koresponduje s nutným rozvojem infrastruktury a vytvářením pobídek pro nákup nízkoemisních vozidel.

Podle návrhu Evropské komise průměrné emise osobních a dodávkových aut nově registrovaných v EU budou muset být v roce 2025 o 15 procent a v roce 2030 o 30 procent nižší ve srovnání s rokem 2021. Evropská asociace výrobců aut ACEA se k návrhu staví kriticky a navrhuje snížení o 20 procent. Podle ACEA se emise CO2 v automobilech od roku 2005 snížily o 28 procent a do roku 2021 redukce dosáhne 42 procent.

Evropské automobilky se v rámci snahy o splnění stále přísnějších požadavků regulačních orgánů v příštích letech chystají výrazně rozšířit nabídku modelů na elektrický pohon. Firmy jako Volkswagen či Mercedes Benz chystají ke každému modelu elektrickou alternativu. Škoda Auto, která je součástí Volkswagenu, chce s prvním elektromobilem přijít na trh na konci příštího roku, v roce 2019 uvede i první vůz na hybridní pohon. Do roku 2025 chce nabízet deset modelů na elektrický pohon.

Automobilky v zemích V4 vyrobily loni celkem přes 3,6 milionu vozidel, z toho 1,42 milionu připadá na Česko a 1,03 milionu na Slovensko. Automobilový průmysl v regionu zaměstnává přes 636 tisíc lidí.

ČTK