Rozhovor s Martinem Heřmanským, výkonným ředitelem Harley-Davidson International pro Evropu, střední a východní Evropu, Skandinávii, Blízký Východ a Afriku, Rusko.

Jeho první motorkou byl Pionýr. Dnes jezdí na Harley-Davidson. Říká, že než se k Harley-Davidson dostal, neměl ani tušení, jakým způsobem mu pozitivně ovlivní a změní život. Prostředí značky ho zcela pohltilo a má prý nejlepší job na světě.

Jaká byla vaše první motorka? Zažil jste ještě motorku Pionýr?

První motorka na které jsem jel byl skutečně Pionýr, ale neodvážil jsem se na něm jezdit jinde než po polích na chalupě.

Harley-Davidson je velký pojem. Je to pro vás splněný sen? Jak složitá byla cesta od snu k realitě?

Nežli jsem se k H-D dostal, neměl jsem tušení jakým způsobem mi pozitivně ovlivní a změní život. Prostředí značky mě zcela pohltilo a já rád říkám, že mám nejlepší job na světě. Na snění v něm, bohužel, není příliš času, realita je taková, že svět se valí rychle dopředu a každý den přináší nové výzvy vyžadující okamžitá řešení. Obrovské výkyvy v kurzech měn, politická a ekonomická nestabilita představují zásadní a často nečekané hrozby, které mohou negativně ovlivnit naše výsledky, očekávání zákazníků, nebo dealerskou profitabilitu. Toto vše musím téměř denně řešit napříč třemi kontinenty.

Jak vnímáte rozdíl mezi automobilovým průmyslem a prodejem motocyklů?

Z operativního hlediska je rozdíl minimální, obě odvětví fungují na základě distribučního modelu dealerských sítí, tudíž pracovní náplň je téměř stejná – podpora, rozšiřování, zkvalitňovaní služeb sítě, marketingové aktivity generující zákaznickou poptávku, povědomí o značce, produktech atd. Kde já osobně vidím velký rozdíl, je samotné prostředí. U automobilového byznysu je prostředí dle mého názoru mnohem více korporátní, utažené a zbytečně formální. Struktura zastoupení jednotlivých značek je výrazně vertikálnější, je to samozřejmě dáno i tím, že automobilový byznys je několikanásobně větší a zaměstnává více lidí.

Letos slavíte 115. výročí Harley-Davidson, které bude letos v červenci v Praze. Na co všechno je možné se těšit?

Na jedinečný zážitek a program, který Praha ještě neviděla. Všechny informace se dají snadno nalézt na našich stránkách. (více informací najdete ZDE)

Setkal jste se už s novým americkým velvyslancem v Praze?

Já osobně jsem se s novým americkým velvyslancem letos ještě nesetkal. Setkal jsem si však s jeho předchůdcem, panem Shappirem, který ve mě zanechal fantastický dojem. Máme spolu fotku, kde na sobě má mou koženou bundu, která je mu asi o 5 čísel větší. Přesto do toho sám šel.

Vaše práce je bezesporu náročná na čas. Vy sám máte dvě malé děti, daří se vám skloubit čas věnovaný práci a čas věnovaný rodině? Vozíte je také na Harley –Davidson?

Má práce je extrémně náročná na čas a cestování. Řídím šest týmů rozprostřených přes tři kontinenty v pěti regionálních kancelářích a když k tomu přidáte ještě pravidelné mítinky vedení H-D MC a občas i návštěvy dealerů, zbývá mi volného času opravdu pramálo. Za tu dobu jsem se ale naučil svůj volný čas využívat a plánovat na maximum, takže si dovolím tvrdit, že děti a rodina snad moc netrpí. Mám fantastickou ženu, která je mi velkou oporou.

Je to samozřejmě srovnávání dvou různých kategorií. Přesto. Jaké mají podle vás ve světě zvuk motocykly Jawa?

S výjimkou několika málo postsocialistických zemí prakticky žádný. Je smutné, jak náš motocyklový průmysl, který v předválečné době patřil ke světové špičce, dopadl. Své ztracené pozice podle mě už nikdy nezíská.

Jezdíte na motorce do práce a máte svůj Harley? Jaký je váš oblíbený model?

Pokud to jde, a jsem zrovna v Praze, tak na motorce do práce a z práce jezdím velmi rád. Vyčistím si hlavu a ještě ušetřím čas. Oblíbeným modelem je jakýkoliv z naší Touringové řady. Teď momentálně jezdím na CVO Ultra Limited.

Jak vypadá váš běžný pracovní den? Takový den s „Harleyem“?

Mnoho telefonátů do celého světa, mnoho skype video hovorů s celým světem, mnoho emailů a WhatsUp zpráv. Dříve, když na mezikontinentálních letech ještě nebyl internet, člověk alespoň na pár hodin vypnul, teď jsem online téměř pořád, což má jak nevýhody, tak ale i výhody.

Vaše motto výročních oslav pro 110 let bylo: „Už 110 let kašleme na krize.“ Opravdu se u vás nedávná ekonomická krize neprojevila? Jaké motto máte pro 115 let?

Motto Už 110 let kašleme na krize nebylo oficiálním globálním firemním mottem, vymyslel ho Jarda Vavřina z pražského dealerství H-D a rychle se v Čechách chytlo a rozšířilo. Samozřejmě, že za 110 let jsme si jako firma prošli celou řadou krizí, vždy jsme je ale úspěšně překonali a vrátili se silnější než předtím. Naším nejnovějším mottem, jehož myšlenka se prolíná celou naší 115letou historií je „All for Freedom, Freedom for All.“ Každý, kdo má k H-D vztah jasně chápe, co to znamená.

Kolik motocyklů prodáte v našem regionu? Jak vidíte podnikatelské prostředí u nás? Vidíte v tom nějaký vývoj?

Podle dat oficiálně zveřejněných příslušnými úřady jsme v ČR loni prodali přes 520 motocyklů, v celém regionu strategických trhů, který mám na starosti, tedy ve Skandinávii, střední a východní Evropě, Rusku, jihovýchodní Evropě, Blízkém Východu a Africe byly celkové prodeje o řád vyšší.

Děkuji za rozhovor.