Za povinné ručení platí nejvíce řidiči v Praze, Brně a Plzni. Naopak nejlevnější pojistku mají řidiči v Jihlavě. Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila v dubnu mezi největšími pojišťovnami poradenská společnost Chytrý Honza.

Rozdílnost cen povinného ručení v jednotlivých krajích je určována především odlišnou pravděpodobností dopravní nehody. Zatímco v Praze je riziko bouračky v porovnání s ostatními kraji velmi vysoké, na Vysočině zase nízké,“ uvedl specialista společnosti Tomáš Čáp.

Nejdražší povinné ručení je v Praze (3 703 korun). Jeho průměrná cena s maximálními bonusy řidičů je o více než 600 korun vyšší než v Plzni (3 086 korun) a o 850 korun vyšší než v Jihlavě (2 835 korun), kde je nejlevnější. Více než 3 000 korun potom zaplatí lidé v Hradci Králové (3 016 korun), Liberci, Ústí nad Labem a Ostravě (shodně 3 046 korun).

V případě varianty bez bonusů jsou ceny ještě více rozdílné. Nejdražší povinné ručení je v Praze (8 557 korun), a to o 1 600 korun více než v Brně (6 971 korun) a Plzni (6 964 korun). Méně než 6 000 korun průměrně zaplatí pouze lidé v Českých Budějovicích (5 991 korun).

Obecně za povinné ručení zaplatí více ten, kdo častěji havaruje, a to třeba i o desítky procent. Dalšími faktory určujícími cenu jsou potom hustota provozu, počet registrovaných vozidel a četnost jejich využívání. Rizikovou skupinou jsou potom řidiči do 21 a nad 75 let. A v neposlední řadě záleží na tom, zda bydlíte ve městě nebo na vesnici.

Při porovnávání dat nás zaujalo, jak velkou roli hraje v konečné ceně povinného ručení profil řidiče. A to jak jeho věk a řidičské zkušenosti, tak četnost využívání vozidla spojená s místem trvalého bydliště. O těchto složkách, které jsou pro cenotvorbu velmi důležité, se totiž příliš nemluví,“ upozornil Čáp.

Motoristy nyní rozlišujeme už podle téměř dvaceti kritérií, která vykazují statisticky zřejmý trend. Obecně lze říci, že nejdražší povinné ručení mají aktuálně mladí muži ve věku do 28 let v silných dieselových vozech s bydlištěm v Praze, kteří mají za poslední tři roky vyšší škodní frekvenci,“ uvedla mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová. Od loňského podzimu má v nabídce i povinné ručení podle ujetých kilometrů a použitých komunikací. Klienti s ujetými méně než 20 000 km ročně mají slevu deset až 25 procent, dodala.

Povinné ručení je pro pojišťovny vesměs ztrátové. Průměrná cena povinného ručení se loni meziročně snížila o 0,6 procenta na 2 764 korun. Stagnace sazeb podle České asociace pojišťoven nekoresponduje s vývojem způsobených škod. Náklady na pojistná plnění rostou, což při stagnaci pojistného není dlouhodobě udržitelné. Průměrná škoda roste a loni překročila 40 tisíc korun. Zvyšuje se také počet škod včetně těch se zdravotními nároky.

Celkem má v ČR pojištění odpovědnosti za provoz vozidla 7,833 milionu vozidel, vyplývá z dat České kanceláře pojistitelů. Nepojištěných vozidel je podle jejích odhadů zhruba 130 tisíc. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel přes 8,7 milionu, včetně dlouhodobě nepoužívaných.

ČTK