Rozhovor s Kamilem Ratajem, bankéřem, místopředsedou představenstva Banky CREDITAS a ředitelem Úseku provozu a ICT. 

Ve svém profesním životě měl štěstí na unikátní projekty. Nejprve byl u zrodu první internetové banky v Čechách, následně byl součástí fúze dvou bank a nyní má za sebou úspěšnou přeměnu největší družstevní záložny na Banku CREDITAS. Ta jako jediná v Evropě vydala v limitované sérii platební kartu z opravdového zlata.

V bankovnictví se pohybujete již od roku 1999, kdy jste pracoval ve vedoucích pozicích v eBance a Raiffeisenbank. Jak vnímáte změnu bankovního prostředí od té doby do dneška?

K minimálním změnám došlo v nabídce produktů a služeb, ty jsou v zásadě stále stejné. Zásadní změny souvisejí s rychlým vývojem technologií a také se stále přísnější regulací. Banky se tak musely naučit investovat do změn, které jsou s těmito oblastmi spojené. Když jsem v roce 1999 začínal v Expandia bance, která do Čech jako první přinesla internetové bankovnictví, většina lidí ještě ani neměla doma internet. Dnes považujeme za naprostou samozřejmou obsluhu účtů pomocí internetového a mobilního bankovnictví. Právě v mobilních telefonech dnes provádíme většinu bankovních operací. Letošní rok je navíc zlomový v tom, že díky evropské směrnici PSD2 budou moci banky i nebankovní subjekty nabídnout klientům v jedné aplikaci integraci účtů více bank. Stále podstatnější tak bude, jak je aplikace přehledná a příjemná na obsluhu. Mým cílem je, abychom v Bance CREDITAS s tímto tempem vývoje technologií uměli držet krok. Jsem přesvědčený, že k tomu máme výborné předpoklady.

Aktivně jste se zapojil do úspěšné fúze obou výše zmíněných bank. Jak s odstupem vidíte tuto fúzi? Co na ní bylo nejtěžší?

Ve svém profesním životě jsem měl vlastně štěstí na unikátní projekty. Nejprve jsem byl u zrodu první internetové banky v Čechách, následně jsem byl součástí fúze dvou bank a nyní mám za sebou úspěšnou přeměnu největší družstevní záložny na Banku CREDITAS. Jako všechny zmíněné projekty pro mě byla fúze velkou životní zkušeností. Fúze podobného typu není nikdy jednoduchá, v případě eBanky a Raiffeisenbank to však dopadlo velmi dobře. Jednalo se o spojení dvou v mnoha ohledech odlišných subjektů. Na jedné straně stála mladá, moderní a technologicky orientovaná banka a vedle ní velká tradiční banka se spoustou usazených návyků a pravidel. Nejtěžší byla práce s lidmi. V rámci fúze docházelo ke spojování týmů, k řadě reorganizací, změnám v managementu i změnám v procesech a postupech. To, aby banka začala fungovat jako jeden tým a odbouralo se rozdělování na „žluté a modré“, trvalo několik let.

Banka Creditas začínala jako záložna. Doba záložen byla v minulosti velmi složitá. Dnes Banka Creditas je velmi prosperující a rozvíjející se bankou. Jak složitá to byla cesta?

Získání bankovní licence byl hlavní strategický cíl tehdejší záložny. Jsem velmi rád, že jsem u toho mohl být a ve své kariéře to považuji za zatím největší úspěch. Cesta k bankovní licenci nebyla jednoduchá – přípravy i licenční proces trvaly několik let a týkaly se všech oblastí – řídících a kontrolních procesů, oblasti řízení rizik, bezpečnosti a v neposlední řadě i informačních systémů. Výsledkem je, že tu dnes mohu vystupovat v „barvách“ Banky CREDITAS, která před sebou má slibnou budoucnost.

Kolik klientů v současné době Banka Creditas má? Jsou jejími klienty více fyzické nebo převážně právnické osoby?

Banka dnes má téměř 45 tisíc klientů. Převažují fyzické osoby, které využívají především naši sílu ve zhodnocování úspor. V oblasti financování se banka naopak soustředí na klienty z řad firem a podnikatelů. Mezi korporátními klienty převládají české firmy.

Vlastníkem Banky Creditas je finančník a investor Pavel Hubáček, mimo jiné i majitel investiční skupiny UNICAPITAL. Je tedy možné říci, že Banka Creditas je ryze českou bankou? Jak vnímáte její postavení na českém bankovním trhu?

Ano. Banka CREDITAS je ryze českou bankou, což má své nesporné výhody, protože o všech klíčových věcech se rozhoduje tady a není potřeba se obracet na mateřskou společnost ve Francii nebo v Německu. Patříme k menším bankám, což nám umožňuje být velmi flexibilními. To se ukazuje například při zavádění otevřeného bankovnictví a propojení našeho internetového bankovnictví s účty jiných bank. To jsme našim klientům poskytli jako vůbec první banka na trhu. Jsme banka, která retailovým klientům říká „Chtějte víc od svých úspor“. Máme, troufnu si říct, nejvýhodnější spořící produkty, protože si neklademe podmínky a úročení je bezpásmové. Korporátním klientům pak poskytujeme úvěry šité na míru, snažíme se jim vyhovět s požadavky, nad kterými by ve velkých bankách jen mávli rukou.

Pro své bonitní klienty jste jako první banka v Evropě společně s firmami Idemia a Master Cards vydali platební kartu z pravého zlata. Kdy tato myšlenka vznikla a jak složitá byla její realizace?

Myšlenka vznikla zhruba před dvěma lety. Do realizace jsem se ale pustili až po získání bankovní licence. Chtěli jsme našim významným klientům nabídnout něco exkluzivního. Platební karta nám přišla vhodná, protože jde o platební prostředek, který každý používá, v kombinaci s použitým materiálem a nádherným designem se z něj ale stává něco luxusního, čím na sebe klient může při vhodných příležitostech upozornit. Při platbě v luxusní restauraci, hotelu nebo při vstupu do letištních salónků karta určitě udělá dojem a „zazáří“. Realizace byla poměrně složitá – pro platební karty jsou předepsána poměrně přísná pravidla, kvůli kartě ze zlata jsme museli u asociace Mastercard vyjednat celou řadu výjimek. Kartu také neumí vyrobit každý výrobce platebních karet. Ve spolupráci se společností Idemia jsme našli certifikovanou továrnu v New Yorku, která se specializuje na výrobu platebních karet z kovů, kde výrobu uměli zajistit. I zde však bylo potřeba nových technologických postupů, které si vyžádal speciální design a u jednoho typu také černý povrch.

O tom, zda bude karta jen pro stávající klienty, se dočtete zítra 26.6.