Rozhovor s Petrem Paksi, jednatelem a obchodním ředitelem společnosti J.A.P.

Český výrobce designových dveřních kompletů a dalších stavebních a interiérových prvků, který získal v letošním roce Ocenění českých lídrů 2018 v rámci Olomouckého kraje. Říká, že důležité je neusnout na vavřínech. J.A.P. je výrobcem designových interiérových prvků ze skla pro komfortní bydlení. Jejich produkty nesou značku „Český výrobek“ se lvem ve znaku.

Jsou zákazníci na českém trhu nároční?

Pokud vyrábíte exkluzivní výrobky pro náročnou klientelu, tak zákazník samozřejmě očekává kvalitní výrobek, a to jak z pohledu kvalitní výroby, tak i designu. My jsme za to ale na druhou stranu rádi, protože požadavky náročných zákazníků nás neustále nutí na našich výrobcích pracovat, zdokonalovat se a nestagnovat.

Kdo jsou většinou Vaši zákazníci? Vyrábíte i individuálně přímo na zakázku či spíše sériově?

Odpověď na tuto otázku není jednoznačná. Na jedné straně totiž vyrábíme stahovací schody a stavební pouzdra, které od nás odebírají stavebniny a stavební firmy pro širokou veřejnost. Na straně druhé máme v nabídce luxusní výrobky, jakými jsou skryté zárubně, dveře MASTER DOOR, Grafosklo, apod., a ty zase oslovují architekty a bytové designéry, a odebírá je spíše movitější klientela. To je zároveň odpovědí i na druhou otázku – klasické produkty vyrábíme sériově, ale Grafosklo, dveře, celoskleněné stěny – to vše vyrábíme přímo na zakázku a přání zákazníků, ať už co se týče rozměrů, použitých motivů, nebo v případě dveří MASTER DOOR materiálu na jejich povrchu.

V čem spočívá úspěch Vaší firmy?

Pro nás je důležité neusnout na vavřínech, proto se neustále snažíme vyvíjet nové produkty a ty stávající doladit k dokonalosti. Je to nejen o hledání nových cest a mezer na trhu, doplňování informací a vycházení zákazníkům vstříc, ale také o hledání nových prodejních a distribučních kanálů, orientaci na architekty, designéry a odbornou veřejnost. Nedá se to shrnout do jedné věty. V podstatě nestojíme na místě, ale pořád pracujeme, vyrábíme, inovujeme a zlepšujeme. Sledujeme co je in a trendy, a to postupně zařazujeme do našeho sortimentu.

Vaší filozofií je dodávat svým zákazníkům stavební prvky špičkové kvality s nápaditým designem. Čím se to vyznačuje?

Tato otázka je vlastně zároveň i odpovědí. Naše stavební prvky mají špičkovou kvalitu a špičkový design, proto mají úspěch. O tom to v podstatě je.

Jedním z portfolia Vašich produktů je i designové sklo – tzv. Grafosklo. Je to originální nápad Vaší firmy? Čím se vyznačuje a kde se používá?

Grafosklo doplňuje naše portfolio tak, aby náš zákazník – ať už je to architekt nebo přímo koncový zákazník, měl kompletní řešení. To znamená, že pokud mu dodáváme prvky pro interiéry – schodišťové zábradlí, celoskleněné stěny a dveře, obklady, apod., sklo je jejich nedílnou součástí. Grafosklo umožňuje ze stavebního prvku udělat prvek interiérový. Sklo s grafickým motivem bylo za hranicemi naší země velmi oblíbené, ale u nás chybělo. V Grafosklu jsme viděli velký potenciál a věřili jsme tomu, že se bude líbit. A to se nám potvrdilo. Dnes je Grafosklo jednou z našich vlajkových lodí a jeho oblíbenost stále roste. Kromě toho, že se vyznačuje vysokou pevností a odolností, protože je vyrobené z kaleného skla, zákazníci především oceňují možnost originality – tedy nápaditého motivu, který si mohou zvolit přesně podle svých představ.

Vaším krédem je také kontinuální vývoj produktů, kdy každý rok inovujete a přinášíte na trh nové produkty. Kde berete stále novou inspiraci?

Stačí chodit s otevřenýma očima! Všude kolem nás je spousta příležitostí a tolik ještě neobjevených cest. Základem je vnímat potřeby trhu a jednotlivých zákazníků, a na základě toho následně vhodně reagovat úpravou nebo rozšířením sortimentu. Jednoznačně preferuji osobní setkání jak s odborníky, tak i našimi zákazníky – lépe tak můžu vnímat jejich potřeby, požadavky na produkty, a zároveň si poslechnout jejich připomínky a hledat pro ně to nejvhodnější řešení. A samozřejmě je to také o filozofii společnosti, která je ochotná veškeré nápady akceptovat, zpracovávat je, připravit je, když jdou do vývoje a následně do výroby.

Jaké jsou v současné době trendy moderního bydlení a interiérů?

Sám za sebe bych řekl, že aktuálními trendy v oblasti bydlení je minimalismus a výjimečnost – mít něco, co nemá nikdo jiný. Celkově se lidé snaží prostory svých bytů odlehčit jednoduchým moderním nábytkem a redukují zbytečné lapače prachu v podobě drobných předmětů. Interiérům vládne hliník nebo jiný kov ve své surové podobě a sklo v jakémkoliv provedení a užití.

Dokončení rozhovoru najdete zítra 1.8.