Rozhovor s Pavlem Sobotkou, jednatelem a výkonným ředitelem firmy Frentech Aerospace.

Je výkonným ředitelem výhradně české společnosti, která vyrábí a dodává především pro letecký a vesmírný průmysl  mikroelektroniku, lékařskou techniku, vakuovou a přístrojovou techniku, mikrovlnné radarové a rádiové systémy. Je také členem České vesmírné aliance a Svazu průmyslu a dopravy. Říká, že dobré firmy pravidelně investovaly a investovat budou a že Průmysl 4.0 spíše než revolucí je přirozenou evolucí.

Byl jste vždycky takový tulák po hvězdách? Chtěl jste být kosmonautem a letět na Měsíc?

Ani jedno a ani druhé. Technika, technologie a vesmír jsou fascinující. Kolotoče, stav beztíže a vývrtky v letadle bych asi nepřežil. To, že naše firma spolupracuje na některých leteckých a vesmírných projektech neznamená, že bychom byli nadšenci pro létání. Jsme jen technologové a technici, kteří mohou nabídnout ke spolupráci své zkušenosti a pracovitost. V každém případě je to spolupráce zajímavá, tvrdá a člověk se i mnoho naučí.

Vaše firma obdržela ocenění Firma roku 2017 a také Lídr českého průmyslu 2018 v Jihomoravském kraji. Co to pro vás znamená, posune vás v podnikání někam dále nebo jde spíš o známku prestiže?

Jsou to ocenění naší práce a my si obou velmi vážíme. Osobně za těmi oceněními vidím mnoho let tvrdé práce. Kritéria pro obě soutěže jsou přísná a tvrdá. O to víc hodnotu obou cen vnímáme. Osobně si myslím, že na naše podnikání tato skutečnost nebude mít zásadní vliv. Dnes je doba, kdy se věci mění ze dne na den a kdy žádná jistota neexistuje. Musíme se i nadále snažit dělat věci dobře. To není jednoduché, protože se za tím skrývá spousta mravenčí a dennodenní práce. Občas se nám také něco nepovede.

Jste silně exportní firmou, kolik procent vaší produkce směřuje na domácí trh a kolik do zahraničí? Může vás ohrozit možná obchodní válka mezi EU a USA?

Od samého vzniku naší společnosti jde na export 96 až 98 procent naší produkce. Exportujeme do devíti až jedenácti zemí. Převážná část našeho exportu směřuje do zemí EU. Mimo EU je to USA a vyskytlo se i Turecko.

Každá obchodní válka, i ta současná, vyvolaná především dle mého názoru mylnou představou, že bude pro některou stranu případné vítězství výhodou, je to v podstatně nesmyslná záležitost. Mohou na to doplatit zejména spotřebitelé v USA. Myslím si, že za nějaký čas se bude vše vracet do „normálních kolejí“. Obě strany to bude stát čas a peníze.

Jak se dá naučit vyrábět díly a mechanismy pro letecký průmysl a vesmírné projekty, které nikdo jiný v republice nedělá? Je vlastně každý nový projekt inovací, protože se nikdy předtím nerealizoval?

Přesně to je na té práci zajímavé a domnívám se, že i perspektivní. Přiznám se, že je to i velmi riskantní. Vždy je to jako nová výzva. Vždy jsou nové požadavky a vždy se jedná o mezinárodní spolupráci.

Jak vidíte Průmysl 4.0? Dá se využít ve vašem oboru?

Na Industry 4.0 mám trochu specifický názor. Za revoluční to nepovažuji. Podle mého názoru se jedná o evoluci, protože pouze zlepšujeme a lépe využívám to, co již známe. Nemám rád kampaně a toto je jedna z nich. Dobré firmy pravidelně investovaly a investovat budou. Průběžně zlepšují své procesy a zavádějí inovace a nové technologie. Tyto firmy na žádnou revoluci 4.0 nečekají. My pravidelně investujeme také.

Spolupracujete i s dalšími brněnskými firmami. Jak náročná a dlouhá je výroba jedné součástky a kolik času věnujete testování? Používáte také výsledky výzkumu nových technologií?

V oblasti vesmírných projektů jsme navázali velmi dobrou spolupráci s několika firmami z Brna a blízkého okolí. Jednotlivé firmy mohou nabídnout své zkušenosti a vzájemně se doplňujeme. I z tohoto důvodu vznikla naše skupina Brno Space Technology Group (BSTG), která je schopna pokrýt velkou část aktivit pro vesmírný průmysl.

Nedá se přesně říct, jak dlouho trvá výroba jedné součástky. Mohou to být minuty i stovky hodin. I požadavky na testování jsou různé. Opět podle mechanismu a požadavků to mohou být hodiny, ale i desítky hodin.

Jak jsem se již zmínil, investujeme do nových technologií pravidelně. Ne vždy se dají výsledky výzkumu rychle aplikovat. Ano, máme nový stroj s lineárními pohony, v našich mechanismech používáme materiál s tvarovou pamětí, používáme nejnovější nástroje.

Jaké vlastnosti musí mít součástka letící na Mars se dočtete zítra 28.7.