e-news.cz - kurzy
Reklama

Vyšší poptávku po novém bydlení vyvolává i tzv. fenomén singles

08.07.2018, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Vyšší poptávku po novém bydlení vyvolává i tzv. fenomén singles

Čím dál tím víc lidí s nikým nesdílí svoji domácnost. Jsou tedy tzv. single, neboli bez partnera.

Většinou si pod tímto pojmem představíme relativně mladé lidi ve věku 25 až 40 let, kteří se prostě rozhodli žít delší dobu bez partnera proto, aby mohli rozvíjet svoji vlastní osobnost a nemuseli se zabývat partnerskými vztahy či rodinou. Statistiky však ukazují něco trochu jiného. Největší zastoupenou věkovou skupinou jsou lidé na 45 let. A odpovídá tomu i poptávka po bytech. Jen u Central Group se singles na celkovém prodeji podílejí více než třiceti procenty.
A v posledních měsících jejich počet razantně roste v souvislosti s posledním opatřením ČNB. Od října totiž žadatelé o hypotéku budou muset prokázat daleko vyšší příjem, a to dopadne především na ty, kdo chtějí koupit byt jen pro sebe. Ještě do konce září se tak dá očekávat zvýšený zájem singles o hypotéky. Po tomto termínu již pro řadu z nich bude obtížné s jedním příjmem na úvěr dosáhnout a nové opatření ČNB je tak podle všeho požene do nájmů. I přesto ale lze očekávat, že počet jednočlenných domácností v ČR nadále poroste.
V čem jsou singles specifičtí? Kromě požadavků na velikost bytu a jeho dispozice se tato skupina soustředí také na architekturu domu, lokalitu a nadstandardní vybavení. Další skupinou, která de facto navazuje na singles jsou takzvaní „mingles“. Jedná se o partnerské páry, které přestože žijí společně, mají každý svůj vlastní byt. Lidé, žijící jako mingles páry, bývají úspěšní v zaměstnání, finančně nezávislí, žijící ve spokojeném vztahu, nicméně odmítají se vzdát jisté formy svobody v podobě vlastního bydlení. Proto si dlouhodobě a velmi často i po svatbě udržující svůj vlastní byt, který získali v době, kdy byli singles.
Za sedm let vzrostl podíl singles o dvanáct procent
Když jsme v Central Group na konci minulého roku vyhodnocovali průzkum mezi zákazníky, došli jsme k překvapivému zjištění. Za rok 2017 tvořil podíl singles klientů už téměř 34 procent. V některých specifických projektech, kde převažují menší dispozice, pak byl podíl singles klientely dokonce kolem 45 procent,“ řekla výkonná ředitelka Central Group Michaela Tomášková. Zajímavý je ale pohled o osm let zpátky. V roce 2010 bylo totiž zastoupení této skupiny zákazníků o 12 procentních bodů nižší. Podíl singles tehdy tvořil jen 22 procent.

Singles klienti jsou přitom velmi specifickou cílovou skupinou. Nejen že si vybírají menší a efektivní dispozice, ale na nové bydlení mají i mnohem konkrétnější požadavky. Je pro ně velice důležitá lokalita. A to jednak z hlediska perfektního spojení do centra města, tak z hlediska komfortu v podobě blízké zeleně a pestrých možností pro aktivní odpočinek a sportovní vyžití.
Velice často také dbají na kvalitu a v posledních letech i na design a architekturu projektu. Vybavení bytů pak často řeší individuálně a byt i s ohledem na jeho menší dispozice se snaží vybavit co nejefektivněji, ale zároveň stylově,“ doplnila Tomášková.
Rostoucí počest singles koresponduje s trendem posledních let. Zatímco ještě v roce 2008 si manželské páry pořizovaly 44 procent bytů od Central Group, za uplynulý rok to bylo pouhých 19 procent. A vše nasvědčuje tomu, že tento trend bude pokračovat i v tomto roce. Tedy alespoň do října, kdy začnou platit nová omezení ČNB. Ta se dotknout právě osob, které žádají o hypotéku samostatně. V praxi to znamená, že při pořízení nového jednopokojového bytu v Praze budou potřebovat nejen více než 700 tisíc korun v hotovosti, a budou se muset prokázat i nadprůměrným příjmem.
Co bude muset splnit od října „singles“ žadatel o hypotéku?

 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

21.03.2024, Autor: Z blogosféry

Pomlázku si koupit v obchodě, s dětmi nabarvit vajíčka a pak si spíše než zvyky a tradice užívat jeden druhého a probouzející se přírody. Tak vypadá podle Čechů ideální slavení druhého nejoblíbenějšího tuzemského svátku. Za velikonoční pohoštění a koledu si sice letos připlatíme, ale skok nebude takový jako loni: průměrná částka se bude pohybovat lehce nad třemi tisícovkami.

Česká republika má rekordních 10,9 milionů obyvatel

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V roce 2023 se narodilo pouze 91 149 dětí, což bylo o 10 150 dětí méně než v roce 2022. Jelikož počet zemřelých převýšil počet narozených, tak došlo k přirozenému úbytku počtu obyvatel v naší zemi o 21 646 lidí.

O IT obory je velký zájem, v Česku však stále chybí až 30 tisíc ajťáků, nejvíce v oboru kyberbezpečnost

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V Česku chybí odborníci z oblasti IT. V České republice je zaměstnaných více než 316 000 IT specialistů, zapotřebí je jich ale až o 30 000 víc. Zájem o studium oboru na vysoké škole přitom roste – v roce 2022 studovalo informační a komunikační technologie (ICT) téměř 24 000 studentů. Počet studentů je vyšší než za posledních 5 let. Nedostatek pracovníků je především u oboru kybernetické bezpečnosti.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Maloobchod je zřejmě konečně na cestě vzhůru

13.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v lednu letošního roku oproti předchozímu měsíci reálný nárůst o 1,0 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 2,4 %. To lze označit za příjemné překvapení, když trh větřil růst podstatně umírněnější (0,5 %). Jedná se již o čtvrtý měsíc v řadě, kdy se tržby meziměsíčně zvýšily, což lze interpretovat jako znamení, že se spotřeba domácností konečně odrazila ode dna.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Inflace rychle brzdí. Mnozí se začínají bát deflace

12.03.2024, Autor: Z blogosféry

Český statistický úřad zveřejnil data o únorové inflaci. Spotřebitelské ceny meziměsíčně vzrostly o 0,3 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami v oddíle doprava a v oddíle rekreace a kultura. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v únoru o 2,0 %, což bylo o 0,3procentního bodu méně než v lednu.

Reálné mzdy rostou, byť meziročně zůstávají v minusu

05.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská průměrná hrubá měsíční mzda v posledním čtvrtletí roku 2023 meziročně narostla o 6,3 % a dosáhla tak hodnoty 46 013 Kč (medián činil 39 685 Kč). V reálném vyjádření, tedy po očištění o 7,6% inflaci, ovšem průměrná mzda naopak poklesla o 1,2 %. Tento výsledek byl nepatrně horší, než čekal trh (-1,1 %) a naopak nepatrně lepší, než předpokládala Česká národní banka (-1,3 %).

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama