Dokončení rozhovoru s Pavlem Sobotkou, jednatelem a výkonným ředitelem firmy Frentech Aerospace.

Jaké vlastnosti musí mít součástka, která poletí k Jupiteru nebo na Mars, je ze speciálního materiálu? Používáte také nanotechnologie?

Dodáváme nejen součástky, ale i smontované a otestované subsystémy. Nároky jsou opravdu vysoké. Satelity a jejich vynesení do vesmíru stojí mnoho peněz, a proto vše musí být maximálně spolehlivé. Toto je testováno již na úrovni designu. Některé součástky, a hlavně mechanismy podléhají náročným zkouškám a testům. „Nahoře“ se nedá nic opravit. Jestli by došlo k selhání, tak by to mohlo mít fatální důsledky pro celý projekt. Vše musí vyhovět náročným podmínkám. Například satelit JUICE poletí k Jupiteru sedm let. Při průletu okolo Venuše může být teplota + 200 °C a u Jupiteru to bude méně než – 200°C. Používají se hlavně hliníkové a titanové slitiny a také speciální plasty, ale i jiné materiály. Nanotechnologie nějak speciálně nevyužíváme. Pokud jsou obsaženy u některých specifických procesů, které jsou prováděny u našich dodavatelů, tak ano.

Je vůbec myslitelné, že některá součástka nebo mechanismus ve vesmíru prostě selže? Co to může způsobit?

To by se nemělo stát, protože se vše pečlivě připravuje. Ale občas již něco selhalo a jistě to stálo hodně peněz. Například tvrdé přistání mise ExoMars2016.

Vaše podnikání je velký risk, velký zisk. Asi před pěti lety jste mluvil o tom, že vás čeká projekt století, o co šlo? Povedlo se to?

Tehdy to byl projekt IRIDIUM NEXT. Je to americký projekt. Jedná se o 81 satelitů, kam jsme dodali celkem 500 kusů mechanismů pro rozvinutí solárních panelů. Zakázka byla s úspěchem dodána a většina satelitů je již na oběžné dráze.

Jaké požadavky musíte splnit, abyste zakázku získali? Jistě nejde jen o cenu, ale i preciznost, pracovitost, reference. Nebo v tom hraje svoji roli známost v oboru a vysoká prestiž?

To je velmi složitá otázka a odpověď je ještě složitější. Pro ESA projekty je zásadní, že jsme členy ESA. Musíme být také aktivní člen a zajímat se o tzv. volitelné programy. Musíte mít zkušenosti a rozumět procesům, které jsou požadovány. Musíte mít nějakou praxi a zkušenosti. Musíte se zúčastňovat jednání a konferencí. Musíte ukázat to, že něco umíte. A hlavně nakonec přijde otázka: Už Vám něco letělo? Pokud ano, je to jednodušší. Pokud ne, tak je to těžké. Je v tom také hodně zájmů velkých firem, a i jednotlivých zemí. Není jednoduché rady.

A nakonec přijde otázka: Už vám něco letělo?

Ano. „Letělo“ téměř 500 mechanismů na satelitech IRIDIUM NEXT, kovové HEPA filtry „přistály“ na Marsu (2016) i když tvrdě, ARIANE 5 odstartovala s našimi díly v turbo-čerpadlech, brzy poletí kryostaty, které jako letové modely právě vyrábíme, mechanismy zamontované v satelitech O3B a také připravujeme výrobu letového modulu „Canister“ což je součást přistávacího modulu ExoMars2020. Na dalších projektech pracujeme – NEOSAT, ONE WEB, MetOP SG, EUCLID, JUICE.

Firma Airbus vás oslovila sama. Je pravdou, že jste jejich nabídky zpočátku odmítali? Byla to velká odvaha a risk odmítnout takovou firmu? Co všechno pro Airbus nyní dodáváte?

Ano, pravda to je. První spolupráci jsme odmítli, protože jsme byli zodpovědní a netroufali jsme si na to. Bylo to korektní. Nejednalo se o odvahu a risk. Postupem času jsme dodali pro všechny typy letadel AIRBUS více jak 1,5 milionů dílů pro všechny modely letadel AIRBUS. Dodáváme díly i pro jiné firmy, které dodávají subsystémy i pro jiné výrobce letadel.

Na jakých dalších projektech aktuálně pracujete?

Jestli máte na mysli ty vesmírné, tak je jich více. Proto alespoň některé: Projekt MTG – dodáváme kryostaty, projekt ExoMars 2020 –dodáváme modul, ve kterém je umístěn přistávací padák, projekt NEOSAT – dodáváme mechanismy pro rozvinutí solárních panelů, projekt ARIIANE 5 – dodáváme díly pro turbo-čerpadlo hlavního motoru a jsou ještě další projekty…..

Stane se, že na zakázce proděláte? A je to jen ztráta nebo cenné know-how do budoucna? Jak si do budoucna vychováváte ve firmě nové odborníky?

Bohužel i to se stává. ESA pravidla jsou velmi tvrdá. Maximální zisk je povolen na úrovni 8 procent a penále může být až 100 procent hodnoty kontraktu. Zkušenosti ale získáte. Bereme to jako investici. Je to prostě riziko.

Snažíme se vychovat „své“ odborníky a také je máme. Rádi bychom náš tým i aktivity rozšiřovali, ale není to tak jednoduché. Boj o projekty je velmi tvrdý a jistota není žádná. Proto musíme postupovat velmi, velmi opatrně. Co se týká pracovní síly v ČR, tak to je známé téma. To by ale byl dlouhý článek. Některé věci se v historii udělaly hodně špatně a nyní sklízíme ovoce. Nedovedu si představit, jak takové chyby napravíme (omlouvám se za pesimismus).

Co vás drží mezi výpravami do vesmíru a životem na Zemi? Čím se nejvíce odreagujete a udělá vám radost?

Je velmi těžké skloubit soukromý život s firmou. Pracuji hodně i doma. Doma vám mohou pomoci anebo vás dorazit. Já mám nyní tu lepší variantu.

Radost mám, když se naší firmě daří, když se daří i jiným firmám, které poctivě podnikají a přežijí. I nulový zisk může být úspěchem. Někdy je prostě smůla a někdy štěstí. Vždy ale musíte pracovat tvrdě a poctivě.

Na odreagování si čas musím také najít: rychlá auta, klávesy, zahrádka, několik přátel, syn a úsměv doma.

Děkuji za rozhovor.