e-news.cz - kurzy
Reklama

Sdílená ekonomika ovlivňuje vše. Samozřejmě i pojištění

24.07.2018, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Sdílená ekonomika ovlivňuje vše. Samozřejmě i pojištění

Rozhovor s Vladimírem Bezděkem, předsedou představenstva ČSOB Pojišťovna
V pojišťovnictví působí od roku 2007. Říká, že trh se mění. Konkurence je větší mezi jednotlivými pojišťovnami, na trh přicházejí nové subjekty. Současně se významně zvyšuje množství a význam všech regulací, které musí pojišťovny plnit.
Říká se, že pojištěním si pojišťujeme svoji nešikovnost. Co tomu říkáte? Jak to vidíte vy?
Já bych spíše než o nešikovnosti mluvil o pojištění rizika. Ne vždy riziko souvisí se šikovností či nešikovností pojištěného, viz například krupobití či jiné rozmary počasí v neživotném pojištění, nebo vážné choroby v pojištění životním.
Co všechno lze pojistit? Je možné opravdu pojistit cokoliv? Jaké bylo nejkurióznější pojištění ve vaší pojišťovně?
Pojistit cokoliv samozřejmě nelze. Ale v průběhu let můžeme vidět, jak se rozevírají pomyslné nůžky symbolizující šířku škály rizik, proti kterým je dobré se pojištěním chránit nebo alespoň zmírnit jejich dopad, pokud nastanou. Souvisí to i s rozvojem nových technologií. Dobrým příkladem z poslední doby je pojištění internetových rizik či pojištění pro drony. S aktuální nabídkou produktů je možné se seznámit například na webu.
Pojišťovnictví má stále špatnou pověst a na pojišťováky se lidé dívají s podezřením, že jim jde jen o vlastní prospěch. Co se s tím dá dělat? Jak tento pohled změnit?
Změna tzv. PR tohoto sektoru zabere několik let. V oblasti konstrukce produktů pomůže jejich jednoduchost, aby klient věděl, na co pojištěný je a na co pojištěný není. Férový a rychlý přístup při řešení pojistných událostí. Transparentnost v komunikaci s klientem, ať už komunikace probíhá přes telefon, internetovou klientskou zónu, nebo písemně. A v případě osobní komunikace s klientem prostřednictvím obchodních zástupců je třeba důsledně hlídat kvalitu jejich poradenství a plnění všech zákonných povinností vůči klientům. Pojišťovnictví není práce pro každého.
Pro mnoho rodin může být životní pojistka už drahý luxus. Je to v dnešní době stále produkt pro střední třídu?
Podle mne je životní pojištění produkt vhodný a potřebný téměř pro každého. Není pravda, že musí být drahé, zejména když s pojištěním nečekáme až do středního věku. V ČR je ostatně přes 5,3 milionu smluv životního pojištění. Co však zatím klienti podceňují, je výše pojistných částek, kterými si kryjí svá rizika.
Nastupoval jste s ambiciózním cílem zvýšit podíl na trhu do tří let na desetinu. Povedlo se vám tento cíl naplnit? Je na pojistném trhu růst o procento ročně hodně nebo málo?
Cíl je získat do roku 2020 tržní podíl deset procent, aby pojišťovna měla vyšší tržní relevanci a snáze ekonomicky unesla rostoucí regulaci a nároky na podnikání v této oblasti. Na konci roku 2017 jsme dosáhli 7,5 procenta. Takový podíl ČSOB Pojišťovna nikdy v historii neměla. Máme dobře našlápnuto a věřím, že letos překonáme hranici osmi procent. V růstu tržního podílu jsme na špici mezi pojišťovnami v Česku.
Oblast životního pojištění stále oslabuje, dominuje neživotní pojištění. Proč je tu životní pojištění tak podceňované? Myslíte si, že si vážíme více věcí než lidí nebo sami sebe? V čem vidíte problém?
Několikaletý propad trhu v oblasti životního pojištění se v posledním období zastavil. Nicméně, i tak růst životního trhu zdaleka nedosahuje růstu HDP či platů v ekonomice. Myslím, že význam dobrého životního pojištění, které kryje relevantní rizika na dostatečně vysoké částky, je stále většinou lidí dost podceňován. Na rozdíl od zemí v západní Evropě. Věřím, že se toto i v Čechách postupně podaří změnit.
Jednou z vašich cest jsou i bankovní pobočky. Ve skupině máte i poštovní přepážky s bankovní nabídkou Era, budete také prodávat pojištění v rámci programu Pošta partner?
Od ledna 2018 je pojištění ČSOB Pojišťovny dostupné i na pobočkách České pošty v rámci poštovního pojištění, a jsme tomu velmi rádi. Zájem o spolupráci máme samozřejmě i v případech programu Pošta partner. V některých lokalitách se dokonce naši obchodní zástupci programu Pošta partner aktivně účastní.
Koupil byste si pojištění na poště? Většinu lidí jen rozčílí, že provoz zdržuje někdo, kdo chce pojištění. Jak vidíte do budoucna zkvalitňování služeb a poskytování pojištění?
Spolupráce s Poštou v oblasti pojištění zdaleka není jen o prodeji pojištění na pobočkách pošty. Pošťáci znají velmi dobře svoji lokalitu, s lidmi se při doručování zásilek baví a mnohdy tak dobře vědí o tom, kdo co v oblasti pojištění potřebuje. Máme s Poštou systém, jak tyto informace přenést dále a klientům učinit způsobem jim vyhovujícím nabídku pojištění. Nadto v největších cca 90 poštovních pobočkách máme specializovanou přepážku na nabídku pojištění. Vedle toho na dalších cca 250 místech je specializovaná přepážka s bankovními službami, kde jsou nově také dostupné základní pojistné produkty.
Dá se také pojištění promítnout do sdílené ekonomiky? Dají se některé typy pojištění sdílet?
To je dobrá otázka. Sdílená ekonomika samozřejmě ovlivňuje i sektor pojištění. V případě naší společnosti například již přes rok spolupracujeme s firmou SmileCar, tedy službou nabízející sdílení osobních automobilů. Nicméně i standardní produkt povinného ručení, který všichni známe, má v sobě trochu prvků sdílení. Pojištěny jsou totiž škody způsobené pojištěným vozidlem, nikoliv řidičem, který jej řídí. Je tedy jedno, jestli škodu způsobil otec – majitel vozidla, či v době škody řídila auto jeho žena či syn.
Ovlivňuje český trh, že většinu českých pojišťoven ovládá rakouská matka? Jak se pojišťovací trh změnil od doby, kdy jste v pojišťovnictví začínal?
Myslím, že většinu českého pojistného trhu neovládá rakouská matka, máme zde i akcionáře sídlící v jiných zemích (Itálie, Německo, Belgie, Nizozemsko atd.). V pojišťovnictví působím od roku 2007. Trh se mění. Je větší konkurence mezi jednotlivými pojišťovnami, na trh přicházejí nové subjekty. Současně se významně zvyšuje množství a význam všech regulací, které musíme splnit. Výrazně vzrostla agenda ochrany spotřebitele, kterého musíme informovat tak detailně o všem možném, až si myslím, že běžný člověk z toho musí být spíše zmaten. Pojišťovny se snaží zautomatizovat a zdigitalizovat své rutinní činnosti. O tlaku na kvalitu obchodní sítě jsem již hovořil.
Sám jste svoji kariéru začínal v ČNB, věnoval se penzím, teď pojišťovnám. Nikdy jste nechtěl svůj byznys? A čemu byste se věnoval?
Všude, kde jsem byl, byl jsem rád (smích), a neměnil bych nic na své dosavadní cestě. Jsem rád za možnost, kterou nyní mám v rámci ČSOB skupiny a ty tři roky, co jsem v ČSOB Pojišťovně, utekly jako voda. Je mi (teprve) 44 let a z demografických projekcí u penzijního systému si pamatuji, že větší část ekonomicky aktivní části života mám stále ještě před sebou. O vlastním byznysu jsem dosud pořádně neuvažoval, ale kdo ví, co bude třeba za pár let?
Potěší vás více se odreagovat ve sportu nebo umění? Myslíte i v době volna na pojištění?
V době volna na pojištění nemyslím, pak by to nebylo volno (smích). Jedinou výjimkou bylo, když jsem pojišťoval našeho psa v rámci našeho zbrusu nového pojištění domácích mazlíčků, tam jsem tedy spojil příjemné s užitečným. Ohledně odreagování u mne fungují knížky, golf, dobrý film a setkávání s kamarády. A jednou za čas se mi poštěstí zahrát si dobrý licitovaný mariáš. To mne opravdu potěší.
Děkuji za rozhovor.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama