Pokud se bavíme o aktuálních trendech v marketingu, jedním z těch nejvíce diskutovaných je jistě influencer marketing. Firmy poskytují známým tvářím své produkty, které je pak doporučí svým fanouškům, sledujícím. Influencerem může být kdokoliv, kdo dokáže své okolí nějakým způsobem ovlivnit. Za spolupráci dostává zaplaceno buď finančně nebo produkty, které si po ukončení spolupráce může nechat, cena se zpravidla odvíjí od počtu sledujících. Jak ale tyto spolupráce probíhají a nemohou se zvrtnout?

Influencer marketing vznikl přirozeně se vznikem blogů, osobních YouTube kanálů a profilů na dalších platformách, jako je například Instagram. Marketéři firem si postupně začali všímat, že lidé, kteří mají na sociálních sítích velké množství fanoušků, mohou tyto své fanoušky v mnohém ovlivnit a začali jim nabízet produkty výměnou za jejich propagování. Časem si ale i influenceři uvědomili svou moc a začali si za takové propagace říkat o peníze, protože se přece jedná o reklamu, a ta by měla být placená jako všude jinde. Stejně jako honorář, tak i způsob prezentace produktů se postupně vyvíjel a stále vyvíjí. Zpočátku jej třeba stačilo jen ukázat, dnes už je potřeba každou spolupráci důkladně promyslet, aby měla nějaký význam.

Potřebujeme influencer marketing?

Právě nepromyšlené spolupráce mohou být kamenem úrazu, proto by firma neměla brát přípravu na lehkou váhu. Vůbec první, co by si měli marketéři rozmyslet, je, zda se vůbec jejich produkt pro influencery hodí a jaký je jejich cíl. Mnoho firem dělá tu chybu, že se do spolupráce s influencery zběsile hrnou jen proto, že to dělají všichni a je to teď moderní. Nejdříve je však třeba si to promyslet a racionálně posoudit, zda je to ta správná cesta, zda máme tímto způsobem co sdělit a jestli to nebude ve finále spíše kontraproduktivní. Problémy často nastávají ve chvíli, když se firma do influencer marketingu pustí s kontroverzním produktem, fanoušci totiž někdy dokážou být velmi kritičtí a mohou roznést na kopytech značku i influencera. Jméno si takto již poškodily například firmy nabízející zdánlivě zdravé produkty, které ale ve skutečnosti obsahovaly spoustu nezdravých barviv a Éček.

Vhodně zvolit influencera

Druhým krokem by měl být pečlivý výběr influencerů, které chceme do kampaně zapojit. Ideálně by se mělo jednat o takové lidi, kteří by mohli být běžnými uživateli našeho produktu a také produkt nějakým způsobem zapadá do jejich konceptu. Jde jen o to, aby značka rozumně uvažovala. Youtuberka, která většinu času ve videích mluví jen o kosmetice a oblečení, asi těžko dobře zpropaguje tavený sýr, i když má desetitisíce sledujících. Takový produkt se logicky hodí spíše pro influencera zabývající se vařením. Je dobré si prohlédnout, jaké spolupráce má influencer za sebou a jak k nim přistupuje. Nevhodně zvolený influencer je dalším bodem, který může značku poškodit. Také firma, která dává své produkty všem influencerům bez rozmyslu a ohledu na jejich zaměření, sice zviditelní své jméno, ale často v negativním světle a bude působit, že zkrátka tlačí na pilu.

Vzájemně si pomoci

Dále pak probíhá domlouvání samotné spolupráce. Ideální stav je, když si značka a influencer navzájem pomohou a vytvoří společně něco zajímavého, co zároveň bude bavit i fanoušky. Je zde potřeba určité kreativity, se kterou ale influenceři většinou nemají problém a značka by je v tom měla podpořit. Rozhodně influencerům nic nediktujte. Značky, které dávaly přesný návod, jak produkt ve videích na Youtube nebo na fotkách na Instagramu umístit a co přesně k němu říct či napsat, s tímto přístupem taky nikdy neuspěly. Influenceři nejsou cvičené opice.

A co když už k poškození značky dojde? Pokud uděláte chybu a jste si jí vědomi, nesnažte se mlžit a zastírat to. Přiznejte, co se stalo, proč a jak to hodláte napravit. Pokud se například prostřednictvím influencer marketingu zjistí nějaká špatná vlastnost vašeho produktu, máte nejlepší příležitost to vylepšit. Když k tomu přistoupíte správně, může se nakonec vše ještě obrátit ve váš prospěch.

Matěj Kretík, majitel talentové agentury Bookin Agency