e-news.cz - kurzy
Reklama

Nastupuje generace podnikavců. Konkurence je pro Česko zdravá

16.08.2018, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Nastupuje generace podnikavců. Konkurence je pro Česko zdravá

Až sedmdesát procent studentů vysokých škol plánuje v budoucnu podnikat nebo už vlastní podnikatelský projekt rozjela.

To vyplývá z průzkumu, který mezi necelou pětistovkou studentů provedlo Podnikni to! – projekt podporující začínající podnikatele. Že dorůstá generace lidí, kteří se chtějí zaměstnávat sami, potvrzuje i výzkum Hospodářské komory.
Mezi hlavní důvody patří podle respondentů větší flexibilita a možnost lépe se realizovat. Na sílící trend kromě škol a podniků začíná reagovat i státní správa. Například město Brno plánuje aktivně podporovat mladé podnikatele pomocí zkušených lektorů i dostatečného zázemí. Zástupci veřejných institucí i podniků se totiž shodují, že z rozvoje nápadů mladých podnikatelů profituje celá republika. Roste inovativnost i konkurenceschopnost.
Z průzkumu projektu Podnikni to! vyplývá, že až 70 procent absolventů kurzu už vlastní podnikání rozjelo, nebo to po dokončení studií plánují. Nejčastějším důvodem je možnost být svým vlastním pánem. Mladí lidé si chtějí rozhodovat nejen o tom, co budou dělat, ale také kdy to budou dělat. Ve vlastním podnikání vidí i větší příležitost pracovat na tom, co je opravdu baví. „Třetí důvod, který se objevoval nejčastěji, byly peníze. Jednak si podnikatelé sami určují, na co vydělané peníze půjdou, a navíc to, co se jim podaří vydělat, často zůstává přímo jim. Nejsou tak nuceni chodit k nadřízenému s žádostí o navýšení platu a podobně,“ dodal zakladatel projektu Podnikni to! Jakub Tížek.
Podobné informace vyplývají i z průzkumu Hospodářské komory mezi studenty vysokých škol. Plné dvě pětiny z nich chtějí po ukončení studia začít podnikat. Mezi hlavními důvody byla opět větší flexibilita a možnost seberealizace. „Minimálně třetina z nich ale uvedla, že neví, jak na to. Škola je v tomto nedokázala, případně svým zaměřením ani nemohla, dostatečně připravit. Musíme proto hledat cesty, jak potenciálním podnikatelům v řadách studentů pomoci,“ upozornil ředitel Krajské hospodářské komory jižní Moravy Tomáš Psota.
S tím souhlasí i Jakub Tížek. S projektem Podnikni to! působí na deseti českých univerzitách a každý semestr projdou jeho kurzem stovky studentů. „Když se studenta zeptáte, jestli chce podnikat, řekne vám, že ne. Když se ho zeptáte, zda si chce rozjet vlastní projekt, který by ho naplňoval a jednou možná i živil, řekne ano.“ Podle Tížka je důvodem záporné odpovědi způsob, jakým se o podnikání na univerzitách učí. „Učí se o administrativní povinnosti, jak se platí daně, vede účetnictví a jaká jsou rizika. To mnohdy studenty odradí. Tomuto všemu by měl ale předcházet nápad nebo projekt, který studenta nadchne, ve kterém uvidí vyšší smysl,“ vysvětlil Tížek. Důkazem je i jeden z absolventů kurzu Svätopluk Blažej, který při studiích na základě vlastní život ohrožující zkušenosti vymyslel chytrý náramek Life Saving Bracelet. Zařízení, které umí monitorovat životní funkce a v případě ohrožení přivolat pomoc, získalo už řadu ocenění.
Podle Psoty je hnacím motorem pro mladé podnikavce budování něčeho, co dává smysl, co je baví a zároveň by je mohlo v budoucnu slušně živit. „Každý zná příběhy Marka Zuckerberga z Facebooku, Olivera Dlouhého z Kiwi.com a dalších mladých lidí, kteří dokázali z malých startupů vytvořit miliardové byznysy, a přitom se u toho výborně bavit,“ podotkl Psota.
Ačkoliv se ale odborníci shodují, že jsou studenti často velmi kreativní a nosí v hlavách životaschopné projekty, málokterý ho pak umí realizovat. „Jen málokdo začne podnikat, pokud neví, jak na to. Každý semestr tím přicházíme o obrovskou ekonomickou hodnotu a inovační potenciál. Proto jsme se této výzvy chopili a chceme pomoci do českého školství dostat více praktické podnikavosti,“ dodal Tížek.
Zvýšeného zájmu o podnikání u mladých lidí si všímá i město Brno. Právě podpora podnikání je jedním ze strategických cílů městské části Brno-střed. „Veřejný prostor výrazně ovlivňují podnikatelské aktivity mladých lidí. Dokáží do něj pružně přenášet dobré nápady a zkušenosti ze zahraničí, reagovat na nové trendy a využívat nová komunikační média. Je proto dobré podporovat v mladých lidech zájem o podnikání a jejich podnikavost,“ okomentoval situaci tajemník městské části Brno-střed Petr Štika. Město proto využije informační možnosti, aby zájem mladých lidí o samostatné podnikání podnítilo. Pro dané aktivity plánují poskytnout lektorskou podporu a materiální zázemí. Plánují také spolupráci právě s projektem Podnikni to!
Mladí lidé nejsou jedinou sociální skupinou, na kterou se město zaměří. „Věnovat se chceme i ženám na mateřské dovolené a seniorům. Myslíme si, že i tyto dvě další cílové skupiny mají v sobě potenciál obohatit veřejný prostor svými podnikatelskými aktivitami,“ dodal Štika.
Odborníci se ale shodují, že nárůst zájmu o vlastní podnikání pro stát není hrozbou. Například Tomáš Psota rostoucí počet podnikatelů v České republice považuje za zdravý. „Plně souvisí s probíhající ekonomikou konjunkturou. Skutečnou hrozbou je aktuální nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců v řádu stovek tisíc,“ vysvětlil Psota. Počet podnikatelů v České republice se podle něj ale zatím zvyšuje meziročně pouze v řádu jednotek tisíc.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

ČNB: Věnujte pozornost penězům, abyste poznali padělky 

18.04.2024, Autor: Z blogosféry

3 539 českých bankovek a mincí v celkové hodnotě 5,648 milionů Kč označila loni za padělek Česká národní banka (ČNB). Nejvíc jich, stejně jako v minulosti, bylo v Praze, a to 1 019. Následovaly Klatovy s 298 padělky a Karlovy Vary s 273 falešnými penězi. Víc než mince se padělaly bankovky, zvýšil se i počet nepravých dvacetikorun. Meziročně ČNB zadržela o 2 419 padělků víc.

Výrobní ceny v průmyslu zůstávají na uzdě

17.04.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu března oproti předchozímu měsíci klesly o 0,1 %, což odpovídá meziroční stagnaci. Výsledek tak pro trh představuje poměrně výrazné překvapení směrem dolů, když vyhlížel meziroční růst o 0,3 %. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k údajům o inflaci v ČR za březen

10.04.2024, Autor: Z blogosféry

Meziroční inflace zůstala v březnu beze změny přesně na úrovni dvouprocentního inflačního cíle: v souladu s očekáváním finančního trhu. Na úrovni 2,0 % je meziroční inflace pod předpokladem ČNB, neboť centrální banka ve své prognóze zveřejněné počátkem února čekala březnovou inflaci na úrovni 2,9 %.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama