Rozhovor se Zuzanou Řezníčkovou, jednatelkou a generální ředitelkou firmy LBM, generální ředitelkou společnosti BM Management a nově i předsedkyní představenstva Economia.

Společnost Luxury Brand Management (LBM) je středoevropským lídrem v prodeji luxusních šperků, hodinek a módy. Díky svým dlouholetým zkušenostem v managementu dokáže zásadním způsobem přispívat k transformaci a růstu firem. A i proto jí nyní přibyla nová role, vést představenstvo prestižního mediálního domu Economia.

Jste rodačka z Pardubic. Jste také pardubický patriot?

Do Pardubic samozřejmě stále často a ráda jezdím. Žije zde moje maminka i další část rodiny. Přesto přiznávám, že víc je můj život už spjatý s Prahou. Tady léta pracuji, žije zde můj syn a mám tu i řadu přátel.

Původně jste vystudovala chemii. Je vaše dnešní práce také trochu chemie? Ve smyslu namíchání toho správného koktejlu módy a byznysu?

Upřesním, že jsem studovala analytickou a fyzikální chemii, která je především o matematice. Analyticky nastavené uvažování a smysl pro čísla jsou pro byznys ty nejlepší možné dispozice. A když jsme u té chemie, na tu dám při práci také… Není nad to dělat byznys s lidmi, se kterými si lidsky sednete.

Coby ředitelka LBM se zabýváte obchodem s luxusem. Co je a co není již pro člověka luxus? Jak byste to charakterizovala vy?

Pro mě je luxusem umění vypnout. Skloubit více rolí v rámci řízení aktiv našeho vlastníka není lehká disciplína, takže když mám možnost odpočívat, je to pro mě luxus. Stejně tak jako spát klidně celou noc a nebudit se s myšlenkami, co vás v práci čeká.

Když se řekne Pařížská, mnoho lidí si řekne, že na to nemá. Kdo jsou vaši zákazníci? Jsou podobné obchodní třídy i v zahraničí?

Ať domácí nebo ze zahraničí, každý zákazník, který k nám přichází, obvykle zná nabídku dané značky a do obchodu vstupuje s jistou představou, co tam najde. Ví, co chce a je náročný. Zná kolekce, trendy, ceny a očekává stejný výběr, servis a cenu jako v ostatních světových metropolích. Pokud jde o obdobné obchodní třídy v zahraničí, v Praze zákazník najde stejně aktuální, kompletní kolekce a za stejné ceny jako třeba v Londýně, Paříži nebo Miláně.

Řídíte současně dvě firmy, ve třetí jste předsedkyní představenstva. Cítíte v byznysu jako žena nějaké výhody či nevýhody? Jaké máte své priority v byznysu?

Nemyslím, že pohlaví hraje nějakou roli. Nicméně pokud bychom připustili, že nějaký rozdíl mezi mužem a ženou manažerem je, pak je jistě výhodou, že my ženy jsme zvyklé vedle práce zvládat péči o rodinu a domácnost. Zkrátka zvládáme jet paralelně po více kolejích.

Jak probíhá výběr a objednávání kolekcí pro vaše obchody?

Naše obchody na Pařížské fungují jako franšízy. Než je vám značka svěřena do péče, musíte splnit veškerá kritéria, která značka požaduje. Zákazník nezaznamenává rozdíl, zda se nachází u přímého zastoupení značky či u franšízanta. Design, kvalita, ceny i servis musí být vždy stejné. Jako franšízant neseme plnou odpovědnost, veškeré riziko a náklady podnikání v případě výběru kolekce, kterou se rozhodneme na lokálním trhu prezentovat a prodat. Zároveň ale máme určitou volnost v tom, co pro lokální trh nakoupíme, nicméně vybrané sezónní kusy musíme mít povinně k dispozici.

Jaké nároky kladete na své zaměstnance? Co nejlépe platí na podřízené?

Myslím, že lidem se nejlépe pracuje, pokud znají své odpovědnosti, mají jasné zadání a dostatek informací a vedle toho jim dáte důvěru a prostor pro realizaci. Podmínkou ale je, že se nebojí osobní odpovědnosti. A tu, samozřejmě vedle odbornosti, od svých kolegů očekávám především.

Prodej brandového luxusního zboží není jen o prodeji, ale také o poskytování prvotřídních služeb a servisu. Musí prodavač či asistent prodeje v tomto oboru splňovat jiné nároky než u jiných typů prodeje?

Ano, základem je prvotřídní servis a znalost klienta. Servis pro zákazníky musí být srovnatelný se servisem v jakémkoliv jiném butiku značky po celém světě, proto jsou naši prodejní asistenti vybíráni velmi pečlivě. Asistent prodeje je něco mezi psychologem, koučem, zbožíznalcem a vedle toho všeho také lingvistou – v našich buticích se se domluvíte česky, anglicky, ale také třeba čínsky nebo arabsky.

Jak se připravujete na strategická rozhodnutí? Jakým způsobem dosahujete cíle při obchodním jednání?

Jak jsem říkala, jsem analytický typ, takže se především snažím získat sadu informací, podle kterých si myslím, mohu udělat správné rozhodnutí. V krizovém řízení je to samozřejmě o něčem jiném. Tam musí být nedostatek času na přípravy a rozhodnutí vykompenzován dostatkem zkušeností, kdy tušíte, jakým směrem se věci budou vyvíjet, šestým smyslem a odvahou.

Jakou značku byste si do svého portfolia přála? Připravujete nějaké novinky?

V nedávné době jsme klientům v našem multibrandovém butiku s pánskou módou The Brands představili streetovou luxusní značku Off-White a módní značku Neil Barrett, která klade důraz na minimalismus a přirozenou souhru oděvu a těla. Na podzim připravujeme uvedení dalších značek, brzy jejich jména a nabídku představíme.

Setkáváte se z mnoha lidmi. Jaké nejzajímavější setkání v životě jste zažila? S kým byste se ráda setkala? Kdo by váš nejzajímavější zákazník?

Za své působení v byznysu jsem se setkala s velkým množstvím zajímavých lidí z různých oborů, různého zaměření, žen i mužů. Nejsem člověkem, který se fixuje na nějaké vzory nebo osobnosti, se kterými by se rád setkal. Něco do života si beru z každého setkání či příležitosti.

Nedávno jste byla jmenována předsedkyní představenstva mediálního domu Economia. Co je vaším úkolem?

Economia má za sebou důležitou a úspěšnou transformaci v digitálně orientovaný mediální dům. V rámci dotažení této transformace se chci zaměřit na strategický rozvoj produktů, udržitelný růst obchodních výsledků a vedle toho posílení pozice Economie coby prestižního mediálního domu s hodnotným, nezávislým obsahem. To jsou samozřejmě i očekávání našeho vlastníka.

Jaký byl nejtěžší okamžik vaší kariéry? A co vás ve vaší kariéře nejvíce potěšilo?

Nenahraditelná zkušenost, která mě posunula vpřed, byla paradoxně ta, když jsem zažila, jaké to je být odvolán. Najednou zjistíte, kdo jste vy, ne ta pozice, kterou jste zastávali. Mimo jiné i díky tomu, jaký okruh přátel a známých vám zůstane. I když to zní možná zvláštně, každému bych takovou zkušenost přála. Mimo jiné to dodá obrovskou vnitřní svobodu, protože se přestane bát o svou židli.

Umíte hospodařit s časem? Jak s ním hospodaříte? Co vás nejvíce potěší?

S časem umím hospodařit a není to dáno jen mými manažerskými zkušenostmi. Mám základ z dětství, kdy jsem se věnovala několika sportům a do toho jsem pod tlakem rodičů musela zvládat školu. Už tehdy jsem se musela naučit využít každé minuty a tu vlastnost jsem ve vedoucích pozicích jenom vylepšila. A co mne nejvíc potěší? Když je pátek odpoledne a já mám před sebou dva dny, kdy mohu vypnout.

Děkuji za rozhovor.