Česká exportní banka chce podpořit prodej nového letounu L39 NG, zájemcům může připravit úvěry na míru. Podílela se i na financování vývoje letounu, který dle odhadů stál kolem jedné miliardy korun, a to zhruba z poloviny.

Banka je připravena podporovat i prodej finálním zákazníkům, řekl dnes ředitel České exportní banky Jaroslav Výborný při představení nového letounu L39 NG v Aeru Vodochody. Na financování projektu L39 NG se podílí i největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol.

Cvičné podzvukové letadlo bude využívané především pro trénink armádních pilotů. Dosahuje rychlosti 750 kilometrů za hodinu.

Jeho sériová výroba má začít v roce 2020, Aero Vodochody už má objednávku na čtyři desítky strojů, o dalších jedná. Pro několik chystaných kontraktů začíná banka připravovat nabídky. „Vnímáme, že zájem je velký, protože je tam vidět, že opravdu z minulosti je velmi pozitivní reference na tu předchozí generaci letadla,“ uvedl Výborný.

Role exportní banky u tohoto projektu je podle něj ve dvou hlavních aspektech. „Jeden je to, že to je oblast letectví, která obecně nemá takovou podporu ze strany komerčních bank, a druhý, že úvěrování výzkumu a vývoje je jedna z nejrizikovějších součástí klasického korporátního úvěrování, takže je tam řádově větší prostor pro angažování státní instituce než u jiných typů úvěrů,“ dodal Výborný.

Nejtěžší na tomto projektu je podle něj samotné rozhodnutí pro zapojení a přijetí rizika, že projekt nemusí být úspěšný. V průběhu spolupráce ale podle něj zádrhele nenastaly.

Aero Vodochody očekává, že světová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích deseti až patnácti letech až tři tisíce strojů.

ČTK