Rozhovor s Janem Kolářem, s jednatelem firmy Passengera.

Původně vystudoval obor zaměřený na telekomunikace a datové technologie. Dnes je jednatelem firmy, která vyvíjí software, který je uznávaný nejen u nás, ale i ve světě. Říká, že dopravní společnosti a výrobci hledají nové cesty, jak hromadnou dopravu zatraktivnit a získat nové cestující.

Jaká byla vaše cesta k počítačům a softwaru?

Od mládí mě zajímaly informační technologie. Vystudoval jsem ČVUT v Praze se zaměřením na telekomunikace a datové technologie. Již během studií jsem pracoval pro Cisco, kde jsem se zabýval počítačovou bezpečností. Po škole jsem začal pracovat u systémového integrátora Simac Technik ČR jako architekt řešení, kde jsem pracoval se softwarem různých výrobců. K práci s vývojovým softwarovým týmem jsem se dostal až v Passengera.

Jak vznikl systém Passengera? V kolika státech funguje?

V roce 2012 jsme ještě pod společností Simac Technik ČR realizovali projekt připojení k internetu a palubního portálu pro vlaky Pendolino Českých drah. Byl to hodně pionýrský projekt, protože s něčím podobným jsme se předtím nesetkali. Ve stejné době začali na lince Praha – Ostrava poskytovat dopravní spojení i další dopravci a vedl se konkurenční boj ve službách na palubě. Řešení Infotainmentu a wifi na palubě Pendolin bylo hodnoceno jako nejlepší a dostali jsme pozvánky o projektu hovořit na zahraničních konferencích jako o případové studii. Následně jsme začali získávat nové poptávky od zákazníků ze zahraničí a rozhodli se založit společnost Passengera, která se řešení Infotainmentu a palubní wifi věnuje. V současné době můžete najít řešení Passengera na palubě vybraných dopravních prostředků po celé střední Evropě díky tomu, že jezdíme na některých linkách FlixBusu. Ale také například v Peru na trati IncaRail cestou na Machu Picchu, ve Švýcarských alpách na tratích Rhaetian Railways anebo v Ázerbajdžánu.

V ČR se systém Passengera používá v autobusech FlixBus. Co všechno obsahuje a jak bylo náročné ho přizpůsobit FlixBusu na míru?

Kromě linek provozovaných FlixBus CZ můžete Passengera řešení potkat na vybraných mezinárodních spojích po Evropě. Passengera je modulární software a hardware platforma, která umožňuje připravit každému zákazníkovi řešení na míru jeho potřebám. FlixBus CZ nyní nově nasadil na své autobusy rychlou dualband wifi jako základ pro rozvoj dalších palubních online služeb. Palubní Infotainment aktuálně nabízí 20 filmů, 12 her, aktuální online zprávy, sledování aktuální polohy autobusu na mapě dle GPS, notifikační centrum, jednoduché odeslání zpětné vazby a různé možnosti reklamy. To vše v češtině, angličtině a němčině. Další obsah a služby pro cestující bude FlixBus CZ zavádět postupně.

Společnost Passengera se doslova trefila se svým informačně zábavním systémem do „díry na trhu“, protože její platforma je využitelná nejen u dopravců, ale i na nádražích, letištních halách, dopravních centrech, stadionech. Také o ni mají zájem mnohé automobilky. Můžete nám více přiblížit, v čem je tak zajímavá?

Dopravní společnosti a výrobci hledají nové cesty, jak hromadnou dopravu zatraktivnit a získat nové cestující. Palubní wifi s připojením k internetu již patří k základním požadavkům cestujících, ale samotný dopravce z této služby nic moc nezískává. S řešením Passengera na palubě získává dopravce do rukou platformu pro práci s cestujícími. Otevírá se mu nový kanál pro komunikaci a nové obchodní možnosti, jak nabízet další služby. To vše v kontextu aktuální polohy dopravního prostředku, času či preferencí cestujícího. Kromě uživatelského prostředí na palubě, má Passengera svou centrální část v Cloudu. Zde dopravce spravuje obsah na palubě, reklamní kampaně, ale také monitoruje stav své flotily či analyzuje uplynulé jízdy a jejich statistická data o využití platformy.

Co dál? Pro co vše by se dal ještě systém Passengera využít?

Platforma Passengera najde využití všude tam, kde je motivace pro uživatele se připojit k lokální wifi síti. Ať již za účelem úspory mobilních dat anebo hledáním informace, kterou nelze najít jinde. Těmi mohou být například informace o aktuální trase, spoji, službách na palubě, atd. Mimo jiné máme aktuálně probíhající piloty v nemocnicích či turistických lodích.

Jak funguje Passangera v zahraničí? Mají o něj zde zájem jak soukromé, tak i státní firmy?

Ano. Zájem je stále vzrůstající z různých koutů světa. Dostáváme poptávky z Jižní Ameriky, Afriky, ale i z blízkého východu a střední Asie. I to je jeden z důvodů, proč otevíráme nové pobočky v USA a Arabských emirátech, abychom mohli být našim zákazníkům více na blízku.

Může mít ve svém segmentu systém stejný potenciál jako například Microsoft?

Microsoft na začátku své existence těžko předpokládal, že to někdy dotáhne až tam, kde je nyní. Zpětnou optikou vypadá vše trochu jinak. Passengera vznikla v jiné době, řeší jinou, specializovanější problematiku. Ale potenciál má velký a ambice globální.

Systém sám generuje zcela jistě i zajímavý kapitál. Přemýšlela společnost, kam by se dal investovat? Jsou pro vás zajímavé startupy?

Prozatím veškerý kapitál, který vygenerujeme, reinvestujeme do intenzivního rozvoje našich vlastních produktů a služeb. V poslední době se jedná především o vývoj modulu na bázi umělé inteligence (AI) a machine learning.

Dalo by se s vaším systémem také nějak bojovat proti hrozbám v Evropě?

Otázky bezpečnosti jsou v současné době velkým tématem. Pracujeme nyní na integraci chytrého kamerového systému na palubě, který může například analyzovat podezřelé chování cestujících a několika další funkcí pro zvýšení bezpečnosti.

Co všechno se dá podle vás naprogramovat?

Sám nejsem software vývojář, tak nevím. Ale soudě podle toho, co vidím u vývojového týmu, tak s adaptací umělé inteligence a neuronových sítí se otevírají nové, téměř nekonečné možnosti.

Na druhé straně, co víte jistě, že by se v životě naprogramovat nedalo?

Naše lidská intuice. Tu bychom měli pěstovat a rozvíjet, abychom byli vždy o krok dále než umělá inteligence (smích).

Děkuji za rozhovor.