Rozhovor s Janem Konopáskem, jednatelem dopravní firmy Umbrella Services.

Je velkým libereckým patriotem. V dětství ho okouzlily kamiony, dnes se věnuje jak osobní, tak nákladní dopravě. Říká, že spolupráce se společností FlixBus mu přinesla mnoho pozitivního do dalšího rozvoje firmy.

Chtěl jste již od mala jezdit autobusem? Jezdíte rád autobusem?

Když jsem byl malý, tak mě okouzlily kamiony. V té době to byla jedna z mála možností, jak se podívat do zahraničí a navíc ovládat tak velký vůz, to bylo pro malého kluka fascinující. Postupem doby jsem však zjistil, že práce řidiče není jen ten pocit za volantem obrovského vozu a prvotní nadšení ze mne vyprchalo. Každopádně mi kladný vztah k dopravě všeobecně zůstal a provází mě až dodnes.

Autobusem jezdím určitě rád. Hlavně však z profesionálního hlediska, abych vyzkoušel jednotlivé typy a druhy autobusů. Občas využiji autobus na běžné cestování, ale přiznám se, že to není časté.

Jak vznikla firma Umbrella Services?

Umbrella Services, společnost s ručením omezeným byla založena roku 2010, avšak vznik současné podoby se datuje na začátek roku 2013, kdy jsem tuto společnost odkoupil. Do té doby jsem i s týmem lidí, kteří se společně se mnou dodnes věnují byznysu v autobusové dopravě, působil v dopravních společnostech v Liberci. S ohledem na změny v těchto společnostech jsem se nakonec rozhodl podstoupit riziko spojené s podnikáním, a tak se začala psát „novodobá“ historie společnosti Umbrella Services.

Pocházíte z Liberce. Jste také liberecký patriot? Libereckým rodákem je také Petr Kellner. Čím je liberecký kraj tak specifický?

Ano, jsem liberecký patriot a vždy jím budu. Mám rád zdejší přírodu, blízký dosah Jizerských hor, Krkonoš a všeobecně považuji Liberec za město v zeleni a mezi horami. Každá oblast má svá specifika a my zde žijící, si je možná ani neuvědomujeme. Ale to, že žiji v Liberci se všemi výhodami velkého města a za barákem mám les, hory a další, považuji za jedno z nejdůležitějších.

Společně s firmou FlixBus provozujete nejmodernější autobusy v ČR. Jak bylo složité je sem dovézt?

Spolupráce se společností FlixBus nám přinesla mnoho pozitivního do našeho dalšího rozvoje. Jako Buspartner FlixBusu může naše společnost vstupovat do jednání s bankami a výrobci jako mnohem rovnocennější partner. S ohledem na naši dřívější spolupráci a praktické zkušenosti s provozem autobusů od společnosti VDL jsme se rozhodli pro nákup autobusů této značky. Jedná se o renomovaného holandského výrobce. Největší problém v nákupu těchto autobusů byl (z důvodů vysoké poptávky) s dodací lhůtou.

Jaké požadavky musí splňovat moderní a bezpečná přeprava osob?

V současné době se klade maximální důraz na bezpečnost cestujících. Základní úpravy, které laik nezaznamená, jsou v konstrukci. Jako další bych rád zmínil velké množství elektronických asistentů, které pomáhají převážně řidičům při řízení. Jako jsou ty známější ABS, ASR, ESP, asistent jízdy v pruzích, adaptivní tempomat, tak i ti méně známé jako například detekce únavy řidiče, adaptivní podvozek a tak podobně.

Samozřejmostí je ovšem také zvyšování komfortu cestujících, kdy naše autobusy jsou u jednotlivých sedadel vybaveny zásuvkami na 220V a zároveň i USB zásuvkami, a to v opěradlech sedadel, tak aby byly v dosahu běžně dlouhých kabelů. Součástí výbavy FlixBus je i multimediální systém s neomezeným připojením k internetu. Velkým plusem pro cestující je i velký odstup jednotlivých sedadel s dostatečným prostorem pro nohy a možnost vysunutí vnitřního sedadla do uličky.

Jak to funguje na trase Praha – Liberec, to se dočtete zítra 9.10.