Společnost Coface, globální lídr v oblasti pojištění pohledávek, zveřejnila nový report pro oblast automobilového průmyslu v České republice. Ačkoli celý sektor získal hodnocení s nízkým rizikem, upozorňují analytici na potenciální negativní dopady tzv. tvrdého brexitu i omezení volného obchodu na světových trzích.

Vysoká poptávka po nových vozech v EU přispívá k rekordním výsledkům domácího automobilového průmyslu i české ekonomiky. Jen v roce 2017 bylo v ČR vyprodukováno 1,42 milionu automobilů. Automobilový průmysl generuje 21 procent českého exportu, ten je však závislý na poptávce po nových vozech v řadě států. Třetina exportu automobilového průmyslu míří z ČR do Německa. Jedním z nejvýznamnějších odbytišť (7,3 procenta exportu) je však Velká Británie, jejíž automobilový trh získal zejména kvůli brexitu od Coface hodnocení jako vysoce rizikový.

Podle odhadů analytického týmu Coface by mohl kolaps obchodu v důsledku „tvrdého brexitu“ ohrozit v českém automobilovém průmyslu až 15 600 pracovních míst a ubrat 1,4 procentního bodu z aktuálního růstu HDP. V důsledku takového ekonomického šoku by pak mohla být ve druhé vlně ohrožena další pracovní místa i spotřeba.

Na každého občana v České republice připadá za loňský rok 132 nově vyrobených automobilů. To je nejvíce v celém regionu střední a východní Evropy. Úspěch automobilového průmyslu však není samozřejmý, Česká republika musí svůj vlajkový průmysl chránit a podporovat. Rizikové scénáře našeho analytického týmu ukazují, že aktuální síla i rekordně nízká nezaměstnanost v České republice nemusí s ohledem na vývoj v Evropě i ve světě trvat věčně,“ uvedl Ján Čarný, generální ředitel společnosti Coface v České republice.