Počet nehod vozidel ve dnech, které následují po podzimní změně času, roste pravidelně až o desítky procent. Vyplývá to ze statistik největších tuzemských pojišťoven. Také letos se o posledním říjnovém víkendu změní letní čas na zimní. Podle pojišťoven se k únavě řidičů přidává špatné počasí a vyšší výskyt černé zvěře na silnicích.

I když si lidé v neděli 28. října budou moci o hodinu déle přispat, na některé jedince působí posun negativně. Mají problém se soustředěním, s ospalostí i zvýšenou únavou. Podle statistik Allianz pojišťovny je toho důkazem i nárůst počtu škod, na něž tyto faktory mohou mít vliv, o více než o čtvrtinu.

Statistiky Allianz se zaměřují na počty dopravních nehod, u nichž může hrát roli menší soustředěnost, vykolejení z biorytmu doprovázeného poruchami spánku, oslabenou koncentrací, zpomalenými či naopak unáhlenými reakcemi nebo dokonce malátností a dalšími zdravotními indispozicemi,“ uvedla analytička Allianz Martina Červenková.

Také Česká pojišťovna se každoročně v období změny času setkává s nárůstem počtu nehod. Spíše než změna času má ale podle mluvčí Ivany Buriánkové na řidiče vliv příchod chladného počasí a s tím spojené ztížené podmínky na silnicích. Každoročně je řada motoristů překvapena a zaskočena příchodem chladného počasí. Na první namrzlé silnice či sníh je mnoho z nich nedostatečně vybaveno. Mezi nejčastější příčiny nehod v takovém období patří nedobrzdění a nezvládnutí řízení. Převažují tzv. plechové škody, jsou to například pomačkané plechy a nárazníky, dodala.

Motoristé před sebou mají jedno z nejrizikovějších období roku, souhlasil mluvčí Generali Jan Marek. Zvířata tento posun nevnímají a své návyky, typicky vyhledávání potravy a s tím spojené přesuny, nemění. S přechodem na zimní čas tak na silnicích znatelně roste nebezpečí střetu se zvěří. „Špička bývá v říjnu a listopadu, kdy řešíme v průměru deset škod denně. Jejich průměrná výše, kterou Generali klientům vyplatila, se pohybuje kolem 40 tisíc korun a začíná růst,“ podotkl.

Náklady na opravy rostou podle Marka úměrně tomu, jak jsou auta vybavena sofistikovanější technikou. Jde například o adaptivní tempomaty, čidla v čelních oknech zabraňující střetu s chodci a cyklisty nebo třeba LED světla. Tyto komponenty při střetech obvykle bývají fatálně poškozené. Nejde je přitom opravit, ale pouze vyměnit. Nutná je navíc i kalibrace. „Očekáváme, že počet nehod způsobených zvěří u silnic dál poroste, a to v souvislosti jak s větším počtem vozidel na českých silnicích, tak s přemnoženou vysokou a černou zvěří napříč celým Českem,“ poznamenal.

ČTK