Spotřebitelské soutěže jsou v České republice velmi populární. Dle průzkumu Rondo Data se do nějaké soutěže zapojilo již pětaosmdesát procent Čechů a pro skoro dvě třetiny respondentů jsou spotřebitelské soutěže důvěryhodné.

Podle citovaného průzkumu jsou pro lidi nejzajímavější soutěže s okamžitou výhrou (32 procent), slosovací soutěže (24 procent) a vědomostní soutěže (22 procent). Z výher pak nejvíce oslovuje produkt užitné hodnoty jako například automobil nebo elektronika (41 procent), finanční částka (34 procent), zážitek (18 procent) nebo poukaz na zboží (8 procent).

Firmy proto spotřebitelské soutěže využívají rády, ale vytvoření funkčního konceptu předpokládá bohaté zkušenosti a znalost prostředí zákazníků. Správně uchopit spotřebitelskou soutěž umí bez pomoci profesionálů jen minimum firem, velké korporace nevyjímaje.

Mezi aktuální trendy v oboru patří zejména všudypřítomné digitální technologie a použití gamifikace.

Digitální technologie

Trend masivního nástupu digitálních technologií je natolik zásadní, že ovlivňuje i svět spotřebitelských soutěží. Digitální prostředí a sociální sítě se staly opravdovým zlomem v komunikaci se zákazníky a velká část spotřebitelských soutěží dnes probíhá na sociálních sítích nebo v online prostředí. Dávají skvělou možnost, jak mohou firmy být tam, kde jejich zákazníci tráví hodně času a mohou jim zde nabídnout novou nákupní zkušenost a zážitek spojený s nakupováním.

Navíc kamenné prodejny potřebují pracovat na identifikaci svých zákazníků, které na rozdíl od online shopů neznají. Soutěže v digitálním prostředí jim tuto identifikaci přinášejí. A navíc získání kontaktů a možnost retenční komunikace.

Gamifikace

Progresivním prvkem, který proniká napříč segmenty a přináší zákazníkům pozitivní nákupní či spotřebitelskou zkušenost, je hra. „Pokud zákazníkovi jako odměnu nabídnete možnost hrát zábavným způsobem o hodnotné ceny, získáte si jej. I spotřebitelské soutěže lze dobře propojit s herními prvky, které podle průzkumů baví zákazníky stále více. Výsledkem je zapojení až přes 30 procent zákazníků a v online prostředí dokonce přes 50 procent,“ uvádí Jan Hřebabecký, jednatel Rondo.cz.

Zájem o soutěže roste

Zájem firem o využívání soutěží dlouhodobě roste. Většina však nemá dostatek know-how a prostředků pro řešení profesionálních spotřebitelských soutěží ve vlastní režii a ideální volbou je pro ně outsourcing, který na klíč nabízíme,“ říká Jan Hřebabecký z Rondo.cz.

Pokud si firma spotřebitelskou soutěž stluče na koleně, s vysokou pravděpodobností nebude fungovat. Je totiž spousta věcí, které uživatele od soutěže mohou odradit a vyhnout se jim můžete jen pokud máte dostatek zkušeností. Největším problémem neodborných řešení bývá malé procento zapojených zákazníků, které se pohybuje někdy i pod 10 procent. Je proto lepší spojit se se značkou, která dodá soutěži důvěryhodnost, potřebné know-how a výsledky.