Průměrná částka, kterou Češi letos plánují utratit za dárky se vyšplhala na 6 137 korun. Mezi nejpopulárnější dárky dlouhodobě patří kosmetika, oblečení a knihy. Za vánoční nákupy potravin, alkoholu a dekorací vydají Češi tento rok v průměru 4 850 korun. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro úvěrovou společnost PROFI CREDIT.

Vánoční dárky letos nakupuje naprostá většina Čechů slavících Vánoce (96 procent). Nejčastějšími obdarovanými jsou jejich partneři (73 procent), děti (66 procent) a rodiče (58 procent). Výrazně menší část respondentů se chystá koupit dárek svým přátelům (28 procent) či kolegům v práci (11 procent).

Osm z deseti Čechů uvedlo, že se chystá svým partnerům koupit více než jen jeden dárek. Jejich drahé polovičky se mohou letos pod stromečkem nejvíce těšit na kosmetiku, kterou jim plánuje koupit 46 procent dotázaných. Druhým nejčastěji plánovaným dárkem je oblečení (40 procent) a třetím jsou knihy (23 procent). Rostoucí oblibě se těší dárkové poukázky (15 procent). Klenoty, hodinky a jiné luxusní doplňky jsou spíše vzácností (4 procent).

Zatímco ještě v loňském roce činila průměrná útrata za dárky 5 096 korun, letos stoupla o 20 procent na částku 6 137 korun. Dárky však zcela jistě nejsou jedinou výdajovou položkou spojenou s vánočními svátky. Další tisíce korun vydají Češi za potraviny, alkohol, vánoční dekorace, cukroví, stromeček apod. Za tyto položky pak utratí v průměru 4 850 korun. „Čeští spotřebitelé tak letos v průměru utratí za Vánoce více než 11 tisíc korun. To je o celou tisícovku více než v loňském roce,“ vypočítává Pavel Klema, generální ředitel PROFI CREDITu.

Přestože výdaje na Vánoce každoročně rostou a pro většinu českých rodin znamenají zvýšenou finanční zátěž oproti jiným částem roku, uvedlo 69 procent respondentů průzkumu, že letošní Vánoce zvládnou ufinancovat ze svého běžného příjmu. 30 procent dotázaných připustilo, že musí sáhnut do svých úspor vytvořených v průběhu roku. Desetitisíce Čechů pak sáhnou po půjčce. „Více než patnáctiprocentní meziroční nárůst průměrné částky, kterou si u nás klienti letos před Vánoci půjčují, vypovídá o neutuchajícím optimismu českých domácností a jejich ochotě utrácet,“ vysvětluje Pavel Klema.

Vánoce jsou u nás nejoblíbenějšími svátky v roce. Slaví je 95 procent dospělé populace. Z aktuálních dat průzkumu však vyplývá, že Češi jsou stále vlažnější k typickým vánočním zvykům a tradicím. Tradiční štědrovečerní večeři, pouštění vánočních koled, posílání vánočních pohlednic nebo půst na štědrý den tak bude dodržovat o 7 procent lidí méně než v roce předešlém. Do kostela na půlnoční mši se chystá pouze 14 procent Čechů. Na charitu v době Vánoc pravidelně přispívá pouze 15 procent dotázaných.