Hodnotu průměrně 4,8x vyšší než kterou české eshopy registrují po zbytek roku, naměřili provozovatele elektronických obchodů na oblíbené páteční akci Black Friday. Ze zkoumaného vzorku českých eshopů tak byla očekávání byla vyšší než realita. Statistiky vyplývají z analýzy společnosti VSHosting, která v současné době zajišťuje provoz více než čtyřicet procent elektronických obchodů na českém a slovenském trhu.

Populární akce Black Friday byla u poloviny eshopů slabší než loni. V roce 2017 české elektronické obchody registrovaly počet požadavků za vteřinu (jednotlivých kliknutí) o 30 procent vyšší, než tomu bylo letos. Zatím, co průměrná hodnota kliknutí ze stran kupujících dosahovala v minulých letech zhruba šestinásobek svého průměrného provozu a ve výjimečných případech se dostala až na jedenáctinásobek, v letošním roce se jednalo o 4,8násobek běžného provozu.

Průměrem analyzovaných eshopů je zhruba 100 kliknutí za vteřinu, při marketingových kampaních se tato cifra bez obtíží dostane i přes tisícovku. „V posledních letech stále více elektronických obchodů rozprostře slevové akce do několika dnů, v některých případech i týdnů před samotným začátkem Black Friday.“ vysvětluje letošní statistiky Damir Špoljarič, CEO společnosti VSHosting a dodává: „Rozprostření nákupů je chytré řešení jak z pohledu vytíženosti serverů, tak i z praktických důvodů, které ocení zejména zákazníci. I přes fakt, že Black Friday má být jednodenní akcí, lidé oceňují zejména možnost klidnějších nákupů, které tak mohou zrealizovat méně hekticky.“

Každoročně od ledna přibližně do poloviny listopadu je průměrný počet požadavků na velikostí střední eshop 42–85 kliknutí za sekundu. Kapacitně větší elektronické obchody a e-shopy realizující kampaně se průměrně dostanou k rozmezí 160–190 kliknutí za vteřinu. V kombinaci s malými eshopy činí průměrný počet požadavků zhruba 100 kliknutí během jedné vteřiny. Tato hodnota se právě během akce Black Friday dostává v průměru na přibližně šestinásobek své hodnoty. Výjimkou však nejsou případy, kdy eshop zaznamená nápor až jednou tolik vyšší.

Z analyzovaného vzorků eshopů v letošním roce společnost VSHosting naměřila nárůst na osminásobek. Nejnižší číslo, které datacentrum u měřených elektronických obchodů registrovalo, bylo 2,1x. Tento eshop nicméně směřuje své slevové akce spíše na jaro.