Koncem roku 2020 bude prodávat výrobky a zboží přes eshop šestina malých a středních firem a podnikatelů. Nyní svůj sortiment nabízí online dvanáct procent z nich a dalších pět procent eshop plánuje otevřít, a to nejčastěji do dvou let. Vyplývá to z analýzy elektronického obchodování v rámci průzkumu ČSOB Index očekávání firem.

Firmy a podnikatelé přes eshop prodávají v průměru 43 procent produkce, jejich tržby vesměs rostou. Nárůst objemu potvrzuje 47 procent dotazovaných, pokles naproti tomu uvádí jen desetina,“ uvedl výkonný ředitel firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda.

Význam ecommerce neustále roste. Například během Black Friday se počet zásilek objednaných u zákazníků z řad eshopů meziročně zvýšil o 61 procent, doplnila Simona Kijonková, majitelka Zásilkovny nabízející komplexní logistické služby pro eshopy. „Náš eshop unuo.cz tento rok vyrostl o 200 procent a unuodesign.cz o 40 procent,“ dodala majitelka výrobce oblečení a látek Unuodesign Petra Plemlová.

V případě placení vítězí u klientů eshopů nadále dobírka, a to u bezmála poloviny firem a podnikatelů. Na vzestupu je ale využívání platebních karet, což si oblíbili zákazníci čtvrtiny respondentů. „Počet lidí, kteří u nás platí zboží platebními kartami, se zvyšuje. Při Black Friday u nás bylo placeno kartou 33 procent zásilek,“ potvrdila Kijonková.

Využívání eshopů by mohlo být mnohem četnější, ale takřka dvě pětiny z oslovených malých a středních firem a podnikatelů vlastní eshop zatím odmítají, i když ho mít mohou. Zbylých 46 procent dotazovaných vůbec s vlastním eshopem nepočítá, protože působí v oborech, ve kterých to podle jejich slov nedává smysl.

Firmy se musely v poslední době vypořádávat s nároky nařízení o ochraně osobních údajů GDPR nebo zaváděním elektronické evidence tržeb (EET), ale i tak nákupní procesy přes eshopy pro klienty neustále zjednodušují a zrychlují. „Doručování ještě tentýž den máme již dlouho – zatím po Praze,“ upozornil jednatel prodejce značkových hodinek Helveti Jiří Štencek.

Počet eshopů letos dál rychle roste, na konci roku bude v Česku 43 tisíc internetových obchodů. Je to o pět procent meziročně víc. Vyplývá to z údajů společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR 15 tisíc eshopů. Česko je dlouhodobě zemí, kde je nejvíce eshopů v přepočtu na obyvatele. Češi letos utratí v internetových obchodech za zboží přes 133 miliard korun, meziroční růst dosáhne 15 až 18 procent, informovala Asociace pro elektronickou komerci.

ČTK