S příchodem Nového roku si šestapadesát procent lidí v Česku hodlá dát novoroční předsevzetí, ženy pak spíše než muži. Z exkluzivního průzkumu obchodů Albert vyplynulo, že nejvíce předsevzetí se bude týkat hubnutí a zdravého životního stylu. Další častá jsou přestat kouřit nebo lépe nakládat s penězi. Mileniálové by chtěli v roce 2019 více cestovat.

Podle dat z aktuálního průzkumu obchodů Albert1 vyplynulo, že do Nového roku vstoupí s předsevzetím 56 procent Čechů, a dokonce šest z deseti Češek. Nejčastěji se novoroční předsevzetí budou týkat hubnutí, zdravějšího jídelníčku a častějšího pohybu.

Odhodlání ke změně se promítá i do lednového obsahu nákupních košíků. „Přestože vidíme, že zákazníci se o zdravý životní styl zajímají čím dál tím více, a to po celý rok, k čemuž se je snažíme také sami inspirovat, začátkem roku se zvyšuje v řádu desítek procent například poptávka po bílých jogurtech,“ říká Barbora Vanko, tisková mluvčí obchodů Albert. „Vůbec největší měsíční poptávku v rámci sortimentu pak v lednu zaznamenáváme u oblíbených semínek, jako jsou chia, goji nebo slunečnicová,“ dodává.

Nejvíce odhodlaní jsou Jihomoravané

V České republice si podle výsledků průzkumu obchodů Albert dávají předsevzetí nejvíce Jihomoravané, a to sedm lidí z deseti. Následují je obyvatelé Pardubického a Jihočeského kraje. Nejvíce odhodlaní jsou přitom mladší mileniálové ve věku 18 až 26 let. Novoroční předsevzetí si bude dávat 69 procent z nich. Lidé této věkové skupiny chtějí v novém roce také více cestovat a vzdělávat se. Češi ve věku 27 až 35 let by si pak přáli umět lépe nakládat s penězi a přestat kouřit. Lidé ve věku 36 až 44 let zase chtějí trávit více času s rodinou.

Chybí motivace a chuť se zavázat

Radikální změně se však ne vždy podaří dostát, když 61 procent respondentů odpovědělo, že se jim v minulosti podařilo některá předsevzetí splnit, jiná však ne. Pouze 6 procent lidí odpovědělo, že splnili všechna svá předsevzetí. Naopak žádné z předsevzetí, které si v minulosti dali, se nepodařilo splnit 13 procent dotázaných. Zbývajících 20 procent Čechů uvedlo, že si novoroční předsevzetí nedali nikdy.

Podle průzkumu Alberta se pro rok 2019 nechystá k žádnému předsevzetí 44 procent respondentů. Podle třetiny z nich postrádá novoroční předsevzetí smysl a třetina dotázaných si myslí, že by předsevzetí nesplnila. Zbývající Češi přiznali, že se nechtějí k ničemu zavazovat, předsevzetí je nemotivuje nebo dokonce stresuje.

1 Průzkum Instant Research (prosinec 2018) zpracovala pro obchody Albert agentura Ipsos na reprezentativním vzorku 525 respondentů.