MATĚJ KRETÍK, specialista na influencer marketing a majitel talentové agentury Bookin Agency.

V polovině září minulého roku byla Evropským parlamentem schválena směrnice, která dle některých výroků může změnit internet tak, jak jej známe. Diskutovány jsou zejména dva kontroverzní články mající silný vliv na činnost největších hráčů internetu.

Prvním z nich je článek 11, přezdívaný rovněž jako daň z obsahu, který by měl přinést vydavatelům médií odměny za to, že je jejich obsah využíván v online službách jako jsou například Google News. Článek 13 je zase strašákem pro služby platforem YouTube, Facebook či Twitter. Jeho přijetí by pro ně totiž znamenalo větší zodpovědnost za dodržování autorských práv. Aktuálně je návrh směrnice schválen Evropským parlamentem a dále projednáván Evropskou komisí, Evropskou radou a Evropským parlamentem, které rozhodnou o jeho konečném znění. Následně poputuje opět do Evropského parlamentu ke konečnému schválení.

Cílem směrnice je ochrana autorských práv všech tvůrců na internetu, cesta k tomuto cíli je však velmi nekompromisní. Prvním na ráně je Google, který má pod sebou YouTube. Článek 13 totiž pro YouTube znamená, že získává za obsah sdílený svými uživateli daleko větší zodpovědnost, než měl doposud. To stejné platí například také pro Facebook či Twitter. Jde o to, že tito poskytovatelé budou mít pro sdílení obsahu povinnost uzavřít licenční dohodu s držitelem autorských práv. Pokud držitel tuto dohodu uzavřít nechce, musí poskytovatel zajistit, aby k šíření obsahu ošetřeného autorskými právy nedocházelo.

V praxi to znamená, že zodpovědnost za dodržování autorských práv, kterou měli dosud uživatelé, přechází na poskytovatele, tedy například YouTube. Zde již sice existují automatické systémy s umělou inteligencí, které jsou schopné autorský obsah rozeznat, ale jejich funkčnost není dokonalá a neomylná. Nutno podotknout, že autorská práva jsou chráněna na těchto platformách i nyní, protože jakýkoliv obsah sdílený na Facebooku, Twitteru či YouTube může jakýkoliv uživatel s udáním důvodu nahlásit a požádat o jeho odstranění.

Pokud by nová směrnice vešla v platnost, pro samotné tvůrce to znamená, že jejich tvorba bude procházet přísnou kontrolou již při vkládání. Obavy mají tvůrci například z omezení satirického či parodujícího obsahu, který může být automatickými systémy vyhodnoceno jako porušení autorských práv původního tvůrce. Dá se říci, že nová legislativa by do budoucna mohla mít také dopad na firmy, které s influencery spolupracují. Skeptikové pak hovoří například o zániku populárních meme obrázků, jejichž základ vždy tvoří dílo, fotografie či obrázek někoho jiného.

YouTube se již proti zavedení směrnice silně bouří. Za účelem edukace uživatelů a rozpoutání diskuze masivně investuje do reklam i na Instagramu či Facebooku, které se snaží uživatele zmobilizovat. Dle odhadů YouTube by směrnice znamenala zablokování více než 35 milionů YouTube kanálů. Sami uvádějí, že „cíle směrnice podporují, avšak její současná podoba by mohla mít dalekosáhlé následky.“