Lyžování je podle statistik nejrizikovějším sportem. Každý třetí úraz z lyží je vážný, na snowboardu je to dokonce více než polovina případů. Pojišťovny každoročně řeší tisíce případů zranění z hor. Devět z deseti Čechů si tato rizika uvědomuje a do zahraničí nevyrazí bez cestovního pojištění, vyplývá to z průzkumu společnosti NMS pro ERV Evropskou pojišťovnu.

Celých 90 procent lidí, kteří jezdí na hory do zahraničí, se nechce spoléhat pouze na Evropský průkaz zdravotního pojištění, tzv. EHIC kartu a zřizuje si komerční připojištění. Pouze 1 procent se domnívá, že si díky průkazu nemusí komerční pojištění kupovat a 8 procent, že bude ošetřeno v kterékoli nemocnici v EU zdarma. „Z průzkumu i našich interních dat je patrné, že si Češi konečně uvědomují, že nemá smysl vyrazit do zahraničí bez cestovního pojištění a spoléhat pouze na EHIC kartu. Horší situaci ale bohužel stále sledujeme u pojištění k platebním kartám,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Podle průzkumu totiž pouze jedna třetina Čechů nespoléhá na pojištění k platební kartě. Naopak téměř 20 procent lidí se domnívá, že se jedná o dobrou a finančně výhodnou službu. „U pojištění k platebním kartám je velmi důležité, aby si lidé předem zjistili, jaké cestovní pojištění ke kartě mají, a prověřili si výši limitů spojených s případným ošetřením. Často se stává, že tento druh pojištění nekryje případné stornopoplatky a náklady na škody způsobené třetím osobám, které dosahují statisícových částek,“ říká Vlastimil Divoký.

Jak Češi při úrazech na horách postupují?

Pokud na horách v zahraničí dojde ke zranění, 65 procent Čechů se zachová správně, spojí se s asistenční službou pojišťovny a následně jedná dle jejích rad. Čtvrtina lidí se vydá na vlastní pěst do místní nemocnice nebo zkontaktuje lokální horskou a záchrannou službu. „Na naše klienty vždy apelujeme, aby nejprve kontaktovali asistenční službu, která poskytne dohled nad celým případem a zajistí ten nejvhodnější postup. Pokud je člověk v akutním ohrožení života, pak je nejvhodnější okamžitě kontaktovat místní záchranku a až následně se spojit a asistenčním střediskem,“ říká Vlastimil Divoký,

Z průzkumu také vyplývá že osm procent lidí by se obrátilo na svého ošetřujícího lékaře v ČR s dotazem, jak situaci řešit. „Takový postup nedoporučujeme, jelikož ošetřující lékař v ČR většinou nezná místní prostředí, ve kterém se pacient v zahraničí nachází, ani lokální kvalitu zdravotní péče,“ dodává Vlastimil Divoký.

Kde najít kontakt na asistenční službu?

Dvě třetiny Čechů spoléhá, že má číslo na asistenci na kartičce od pojišťovny. Každý pátý by se podíval na smlouvu. Pouze 14 procent těch, kteří jezdí na hory do ciziny, má číslo uložené v mobilu. Klienti ERV Evropské pojišťovny však mohou využít mobilní aplikaci, ve které naleznou kartičku pojištění, pojistnou smlouvu i všechny důležité kontakty. Jediným tlačítkem se také mohou obratem spojit s asistenční službou a do trezoru dokumentů si uložit veškeré osobní i cestovní doklady.