Dokončení rozhovoru se ZDEŇKEM LEPKOU, předsedou představenstva a ředitelem BH Securities a.s.

Jaký je váš názor na sdílenou ekonomiku a obecně formu sdílení?

Já osobně nejsem velký příznivec sdílené ekonomiky a různých forem sdílení, je to spíše věc, která je sexy pro dnešní mladou generaci, ale pro mě nepředstavuje hodnotu, o kterou se lze opřít do budoucna. Myslím, že sdílení je pouze nástroj, jak lidem umožnit užívat hodnoty bez toho, aby se svojí prací či snahou tyto hodnoty chtěli vytvářet. A bohužel si také myslím, že sdílení nepodporuje v lidech vnímání zodpovědnosti. A to je pro mne poměrně velký problém.

V čem je fondové investování lepší než investice jinou formou?

Můžete se na to podívat z různých pohledů, ale pokud bychom měli vypíchnout pouze ty největší výhody, tak u fondů kvalifikovaných investorů je to zvýhodněné zdanění a u klasických, třeba podílových fondů, je to rozložení investovaných peněz do většího množství aktiv.

Jak by si měl investor vybrat ten správný fond?  

Těžko říci, který je ten správný fond, ale myslím, že aktuálně je nabídka fondů velmi široká, takže bych se spíše orientoval na to, jakému aktivu dávám přednost a také zjišťoval, kdo se o fond stará. Jsem přesvědčen, že každý, kdo má zájem, si dokáže najít ten správný, který mu bude vyhovovat.

Jeden z vašich fondů je také spjatý s auty. Takových ve světě příliš není. Kde se zrodil tento nápad? Je to také tím, že máte sám rád auta?

O nápadu jsme s partnerem Radkem Pokorným velmi dlouze mluvili, než jsme se pustili do realizace. Bylo to trnitá cesta, která trvala skoro rok a půl, než jsme fond uvedli v život. V současnosti už v něm máme 16 aut a další investice se připravují. Já sám mám k autům velmi blízko celý život a chtěli jsme původně našim klientům nabídnout jiné, alternativní aktivum. V současnosti už k nám ale přichází i investoři mimo naši klientskou základnu, kteří se o fondu dověděli, třeba i z médií.

Jak by se měl investor vyrovnat se špatnou investicí? A jak ho může motivovat úspěšná investice?

Jednoduše. Brát to jako fakt. Každé investování je spjato s určitým rizikem, myslím, že bezpečná investice jako taková neexistuje. Ale když mluvíme s některými našimi dlouholetými klienty, tak v debatách přicházíme na to, že úspěšná forma investování může být třeba i investice do sebe, ať je to zážitek či dovolená. Vždy by to zkrátka měla být věc, která vám udělá radost. Právě ty mohou představovat v životě tu nejlepší motivaci.

Dají se jako investice brát i mezilidské vztahy?

Jednoznačně. Je to věc, kterou v naší společnosti považujeme za součást firemní kultury a na které si velmi zakládáme. Dobrý vztah s klientem pro nás představuje jednu z nejdůležitějších hodnot, kterými se řídíme po celou dobu našeho pětadvacetiletého fungování.

Děkuji za rozhovor.