Apogeo
Reklama

Začínali jsme v garážových podmínkách a v pronájmu (I)

21.01.2019, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Začínali jsme v garážových podmínkách a v pronájmu (I)

Rozhovor s JOSEFEM DOLEČKEM, zakladatelem a členem představenstva Fillamentum a.s.
Sedmnáct let zkušeností v oblasti zpracování plastů, to je jeho vizitka. Je ve světě považovaný za odborníka na zpracování polymerů a odbornou autoritu v oblasti polymerních materiálů pro 3D tisk. Věnuje se ve firmě řízení společnosti, HR, obchod a strategii. Říká, že již se diskutuje o tzv. 4D tisku.
Můžete nám laicky přiblížit, jak funguje 3D tisk? Kde všude se dá 3D tisk využít? A kde se vůbec nedá použít?
Především musím říct, že to, co laická veřejnost zná pod pojmem 3D tisk, se správněji dá nazvat aditivními technologiemi a ve skutečnosti je to asi deset základních technologií, která každá má několik modifikací ve vztahu ke zpracovávanému materiálu. My se zabýváme zatím pouze materiály pro technologii FFF (fused filament fabrication).
Zjednodušeně to lze popsat jako kladení vrstev roztaveného plastu na sebe až do zformování požadovaného výrobku. Na internetu lze najít plno krásných názorných ukázek, je to mnohdy fascinující sledovat.

Pod vlastní obchodní značkou „fillamentum“ vyrábíte materiály pro 3D tisk. V současné době patří mezi uznávanou globální značku u materiálu pro 3D tisk. Vyvíjíte sami také další vlákna, tiskové materiály, zařízení tiskáren… Co všechno vlastně děláte?
My jsme původně vznikli se záměrem vyrábět pomocí extruze plastů výrobky s vysokou přidanou hodnotou, ať již s vysokou přesností nebo z materiálů, které mají unikátní parametry. A oblast materiálů pro 3D tisk, ač je největším dílem v našem portfoliu, tak rozhodně není jediným. Dodáváme i do odvětví automobilového průmyslu a nápojového průmyslu, kde některé produkty jsou rovněž výsledkem našeho vlastního výzkumu a vývoje. Ale je pravda, že do oblasti materiálů pro 3D tisk směřuje podstatná část našeho vývoje. Do oblasti hardware 3D tisku se nepouštíme.
Kde všude se mohou vaše produkty uplatnit? Kde se jich můžeme dotknout?
Co se týče 3D tiskových strun, tak ty dnes prakticky jsou součástí každého oboru lidské činnosti. Našimi zákazníky jsou jednak lidé mající 3D tisk jako hobby, přes nejrůznější firmy, kde 3D tisk slouží k řešení každodenních potřeb od prototypování až po dílenské pomůcky. Důležitým sektorem je školství, kde 3D tisk je skvělá učební pomůcka, ale dodáváme třeba i armádě. Ostatní produkty směřují do automotive, jsou to části automobilů. Nyní připravujeme vstup do dalšího průmyslového sektoru, do automatizace.
Firmu jste s kolegou založili jako startup firmu v roce 2011. Byl to váš původní nápad zabývat se 3D tiskem technologiemi? Využili jste investora?
Vůbec ne, 3D tisk přišel až rok poté, co jsme začali vyrábět díly pro automotive. V začátcích jsme potřebovali podstatně investovat do technologie, crowdfunding v té době byl hodně v plenkách, a tak jsme pro financování využili jediného byznys angela.
Vlastní výrobu jste začali v dubnu 2012. Dnes provozujete pět výrobních linek ve výrobním areálu v Hulíně. V roce 2017 jste měli tržby cca 38 milionů korun. Jak se vám podařil tak rychlý růst?
My začínali v opravdu garážových podmínkách, v pronájmu v Otrokovicích, a kdyby nebylo přesunu výroby v roce 2015 do stávajících prostor v Hulíně, tak by růst byl rychlejší. Ale na kdyby se nehraje, takže teď je jen na nás, jak rychle porosteme v budoucnu. Chuť na to máme.
Přestože se obor 3D tisku v posledních letech velmi progresivně vyvíjí, vaší společnosti se podařilo zachytit vlnu nástupu nových materiálů pro 3D tisk a dokonce do značné míry v inovativních materiálech i udáváte trendy jako např. dřevěný filament Timberfill. Co to vlastně je? A jaké další trendy jsou?
Stávající trend je zcela zřejmý. 3D tisk se stále více a více diferencuje, tím jak přibývají specifické oblasti použití. Růst je především výrazný v profesionálním použití, i proto jsme loni představili značku Fillamentum Industrial, která se na tento profi segment zaměřuje. Profisegment poptává špičkové polymery s unikátními vlastnostmi. A ty se snažíme vyvíjet a uvádět na trh.
O to, zda se bojí přílivu levných plagiátů z Číny, se dočtete zítra 22.1.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama